Dvärgkulfisk
Någon som har erfarenhet om dom? Har läst att dom är lite speciella att ha (levande foder, ingen sällskapsakvariefisk, aggresiva osv). Har funderat mycket på dom och dom fångar mitt öga varje gång jag är i fiskaffären 😍
Dvärgkulor är trevliga dem :) Jag har min i ett 20 liters med växter och det funkar bra. Dem kan vara väldigt aggresiva så det är bäst att hålla dem för sig själva. Matar med fryst mat och snäckor, franförallt artemia, röda mygglarver och posthorn. Dvärgkulor är väldigt personliga, har därför hört vissa som bara äter levande mat men oftast går det bra med fryst. Flinfogder, pellets osv accepteras inte av min.
Kulfisskarna har man helst själva i ett akvarium, de är aggressiva och revirhävdande. De är även mycket kinkiga med maten, de svälter hellre ihjäl än äter "fel" mat. Ska du få dem att trivas och överleva, så är det levande (snäckor) som gäller.
Underbara fiskar, som ovan skrivit, endast dom i ett kar, 1,3 eller fler, aldrig 2 har jag förr höra, då ska dom tydligen bli ätter värre ^^
Mina var faktiskt lite svåra att få och äta snäckor?! :O Blev jätte paff, dom kunde äta frystorkad Dafnia ibland, men aldrig snäckor, inte heller frysfoder, så mina dog tyvärr rätt snabbt D= gissningsvis svälte dom ihjäl då jag inte fick dom att äta. Utöver det mycket roliga och personliga fiskar =)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus