Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 2150 ggr
Majeas
0

Happy Life Algin-Extra = döda räkor/malar

Hej! Har fått en invasion av cyanoalger i mitt 180l. Köpte Happy Life Algin-Extra och doserade enligt flaskan. Idag är alla mina amanoräkor och ancistrusmalar döda. Står igenting om detta på flaskan och har inte läst eller hört att det ska döda malar och räkor. Någon som vet att det dödar dem?

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Lillyrod
0

Ja Happylife´s produkter dödar iallafall snäckor så då ligger räkorna illa till också. Malarna kan jag inte svara på. 

När det gäller cyano är det bättre att jobba på varför det kommer än att tillsätta medel. Minska ljustimmarna och mata mindre. Se till att det är bra cirkulation för cyano gillar stillastående vatten.

Rensa bort all cyano du ser manuellt. Det brukar funka med händer och håv 😉Har du hårt angripna växter så släng dem.  Det gäller att du är envisare än cyanon så ska det nog gå bra. 

Glöm inte att göra ett stort vattenbyte nu för att få bort medlet ur karet. Det hjälper ändå inte. Jag har provat 🙂

Majeas
0

Tack så mycket för svar Lillyrod! :) 
Har läst mig till att man kan totalt mörklägga akvariet i ett par dagar så ska det försvinna. Kan ju inte bli värre än vad det är, är väl växterna som inte blir så glada bara :P
Fiskarna verkar lite hängiga också, men blev bättre vid vattenbytet dock. Dock en Guppy som inte klarade sig, men det är inte så mycket att göra åt nu,

Lillyrod
0

Ja det kan hjälpa med mörkläggning men saken är ju den att man måste göra något åt att det blir alger från början. 

Om det ser likadant ut som innan så kommer ju cyanon tillbaka igen omedelbart.

molam
0

Cyanon kan ju även vara risken till att malarna/räkorna kolade, Cyano är giftigt i stor mängd nämligen, bråka på med Cyanon, mindre ljus, snabbare vatten (även lite mer snabbväxande växter kan hjälpa), och funkar inte dessa saker i första hans, så släck ned karet och ha det släckt i tre dagar, täck även över karet helt och hållet, och mata inget, det ska vara helt svart och orört, så ska du se att det löser sig :)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
1

Jag får till och från cyano i mitt hörnakavrium. Jag brukar ta bort det med håven (det lägger sig endast på sanden) Men det kom ju alltid tillbaka, förr eller senare.

Jag mörklade akvariumet i 3 dagar, och gjorde sen ett större vattenbyte. Jag frågade här på iFokus om någon hade något tips hur jag skall bli av med eländet. jag fick tipset att jag skulle öka på cirkulationen mot botten och ha massa växter.

Nu har jag massa växter i det karet redan innan, men jag proppade ner så mycket som fick plats i princip ;)

Nu har jag nyss gjort ett vattenbyte igen och har ansat och rensat växterna (fiskarna fick knappt plats i karet) De råden jag fick här inne hjälpte, jag ställde en cirkulationspump ner mot botten och jag sänkte ljustimmarna. Nu fungerar akvariumet hur bra som helst, och jag har inte sett till Cyanon sedan dess :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Majeas
0

Tack för alla svar! Gjorde ett stort vattenbyte och fick bort mycket av cyanon, nu är akvariet helt täckt så hoppas jag får ordning på detta! :) Ska absolut skaffa fler växter! Är ett Juwel Rio 180 med bioflowpump men det kanske inte räcker för att det ska bli tillräckligt med cirkulation på botten? Hoppas det försvinner iaf, tål inte det där blå/gröna på botten :P

Draken
0

Cyano ä'r aldrig roligt att se :/ Och inte luktar det speciellt fräscht heller ;) Hoppas du får bukt med eländet.

Jag har inte sett cyano i hörnan sedan det blev mer cirkulation nere vid botten :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Majeas
0

#7 Nej, det luktar inte rosor precis 😂
Vad har du för cirkulationspump vid botten? :)

Draken
0

Ett vanligt, mindre powerhead. Tror det är aquael eller aquanova.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis