Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1520 ggr
Powewll
0

Storstäda akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska städa svärföräldrarnas akvarium imorgon. Det är inte städat på LÄNGE och inte vattenbytt heller.. växterna har väldigt mycket alger som ni ser och gruset är en gegga… Hur gör jag detta smidigast? Vill ju skölja gruset och tvätta av växterna utan att förstöra bakterierna i vattnet.. räcker det om jag för över 50%av vattnet?

Lillyrod
1

Det är inte konstigt att det är mycket alger. Det är bara långsamt växande växter i karet (anubias) .

Slamsuga med hävert är vad jag skulle göra. Då kan man peta ner lite i gruset också och få med skit därifrån. 

Det är inte mycket att göra åt växterna. Det behövs fyllas på med andra växter och inredning också för att få ordning på det.

Lycka till! 👍

Powewll
0

Lillyrod. Tänkte om man kan börja ifrån början? Spola av allt grus och skrubba av alla "inredning"? Och försöka spara några växter, putsa glaset. Och sedan använda vattnet.. men mår fiskarna för dåligt av det?

Lillyrod
0

Man ska inte vara för ordentlig när man städar ett akvarium. Det är väldigt få "goda" bakterier i vattnet. De finns i gruset, på inredningen och i pumpen. Gör man rent allt samtidigt så blir det nästan som en nystart. 

Börja med att göra rent pumpen och slamsuga gruset. Vattenbyte behövs också naturligtvis eftersom det inte är gjort på länge. Sen får man ta en sak i taget för att få ordning på det hela. Fler snabbväxande växter och lite annan inredning tror jag fiskarna skulle gilla ; )

För mycket rengöring gör mer skada än nytta.

Powewll
0

Så det är inte bra att göra som en nystart?

Lillyrod
0

Nej det är inte bra. Man rengör för noga och alla "goda" bakterier försvinner. Man ska akta sig för att var för noga när det gäller akvarium.

molam
0

MAn ska aldrig göra om hela karet om det absolut inte är supernödvändigt, men  her du ner lite mer snabbväxande, typ vattenpest och liknande ska då se att det blir lite mindre alger, och hur många ljustimmar har dom? även det kan hjälpa emot algerna, vill du göra om med gruset och allt skulle jag (om jag var du) Byta till sand, det tycker jag är mycket lättare att hålla rent, växterna mår bättre (och ännu bättre om ni har lite sandsnäckor) och det är snyggare (i min mening). fast om du gör detta, vänta lite med att rengöra filtret, eventuellt vrid ur filtret i karet när allt grus och vattnet är bytt (Allt vatten behöver inte bytas om du byter sand)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Powewll
0

Ska spola av gruset eftersom det är sån geggiga bara.. Och tvätta av "inredningen" men hur gör jag med växterna? dra upp dem ur gruset bara? Ska spara 90% av vattnet tänker jag för att inte ändra det helt.

Lillyrod
0

Det är inte vattnet som är största betydelsen utan just det som är i gruset. Om du spolar det helt rent så blir det nästan som att starta på nytt. 

Växterna ska inte vara planterade i gruset. Anubias vill ha rötterna ovan gruset och sitta fast på t ex en rot. Du kan ta upp dem och försöka få bort det värsta. 

När karet är tomt kan du röra runt lite på botten och sen tömma ur det smutsiga vattnet för att sen fylla på nytt. Har du en slamhävert kan du använda den och röra runt lite med så får du med dig lite av smutsen. Jag skulle inte göra det helt rent.

Draken
1

Jag har sand i mina akvarium, jag gör aldrig ren sanden i mina kar, jag suger endast upp det lilla som hamnar ovanpå sanden (har stora malar som grisar riktigt mycket) Det mesta tar dock sandsnäckorna hand om när de "vänder" sanden underifrån.

Jag rekomenderar samma som #8. Använd en slamhävert och rota runt i gruset med.
Om du ionte gör rent grus och filter, så kan du tömma det mesta av vattnet, de goda bakterierna blir då kvar. Det är endast en obetydlig mängd nyttobakterier i vattnet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lojs
1

Jag tror att med en bakgrundsbild och lite höga växter i bakgrunden blir det där karet hur snyggt som helst!
Risken med att det blir en nystart som andra säger är att i starten är akvarium väldigt känsliga för nitrit, innan bakterierna som hanterar nitrit. 

Om du gör en storrengöring och rensar både sand och filter så bakterierna dör, då kan man inte längre mata karet som vanligt eller ha lika mycket fisk i som vanligt, utan då är risken att man får nitrit och alla fiskar dör.
nystartade kar är det tråkigaste som finns tycker jag, man får vara så himla försiktig med dem. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.