Är detta en ancitrus?
Yes, det är en Ancistrus. Ser ganska ung ut? De brukar få som "tentakler" i ansiktet då de blir äldre, främst hanarna har jag för mig.
Minns inte allt då det var flera år sedan jag hade akvarium nu :)
Nej det ser inte ut som en Ancistrus, ögonen och teckningen på kroppen känns inte rätt :/
https://www.google.se/search?q=ancistrus&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiEz-68_bnaAhUFBSwKHSqJBlAQ_AUICigB&biw=1366&bih=651#imgrc=HYzQGtJrk0eNuM:
Ah exakt @1 inköpt 2 veckor sedan. @2 vad är det för någon då?
Ögonen stämmer bättre in på en gibbceps, dock inte säker om färgen/teckningen är rätt :/
https://www.google.se/search?biw=1366&bih=651&tbm=isch&sa=1&ei=uhDSWuDaIYLnswGUg47oAw&q=gibbiceps&oq=gibb&gs_l=psy-ab.3.0.0i67k1j0l9.72943.75164.0.76393.6.5.1.0.0.0.226.970.0j3j2.5.0….0…1c.1.64.psy-ab..0.6.1050…0i13k1.0.KgsDsD3M9Fc#imgrc=rPcmqBGyHfCHHM:
Jag gissar på en "gibbiceps" men är inte helt 100. Se bild/info här: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318
@5 oj då blir det nog att sälja den😅 När ens akvarium endast är 100liter😕
Ah! Bra att andra kunde mer, hade aldrig ens hört om Gibbiceps!
Som sagt, flera år sedan jag hade akvarium, och var inte heller då så värst erfaren! :)
#7 Ja, är det en "gibbiceps" vilket jag verkligen misstänker, så blir det enorma vackra "monster" som kräver betydligt mer än 100 liter. De skulle som vuxna knappt kunna vända sig i 100 liter…så du får nog se dig om efter något mindre till ditt akvarium…eller skaffa ett gigantiskt akvarium till den fina fisken du har nu 😃
Okej, hur ska jag gå vidare för att sälja den? Finns det någon bra sida eller är det blocket isåfall?
Det är väldigt svårt att bli av med en fisk som kräver så stora kar. Sälja den kan du nog ge upp tyvärr. Man får vara glad om någon vill ta den. Om du köpt den nyligen skulle jag lämna tillbaka den till affären.
Kontaktade affären och dom va ledsna över sitt misstag och tar tbx den! Så tack för hjälpen alla!
Jättebra. Säg till dem att inte sälja den till någon med kar under 700 liter nästa gång 😉
Lillyrod. Tror dom tog fel också för jag betalade priset för en ancitrus!
Det är illa för att vara en akvarieaffär. Man måste ju veta vad man säljer tänker jag. Bra att de erkände sitt misstag dock : )
#15 Ja det är illa…men tyvärr inte alltför ovanligt. Vet flera exempel (sett då jag praktiserat i olika djuraffärer) på att de inte har koll på vilken art de faktiskt har samt inte har koll på djurets krav gällande miljö osv. T.ex. I en butik hade de sköldpaddor som de hävdade var en liten och trevlig art (reeves kärrsköldpadda, har en sån själv på runt 15 cm) men som jag visste var en betydligt större art och som dessutom ofta är ganska aggressiva (släkting till den rödörade vattensköldpaddan = honor blir stora som mattallrikar). De hade dessutom grön leguan (regnskogslevande ödla som kräver väldigt hög luftfuktighet) i ett torrt ökenliknande terrarium… Tur att det löste sig denna gång dock.
Det är en segelfenspleco (Gibbiceps) De blir mycket bstora.
Se bild nedan, detta är en av mina och den är inte fullvuxen ännu ;)

#Rovfisk. Gud va fina och snygga! Men tyvärr passar dom somsagt inte i mitt 100 kar😅
#20 Tack 🙂 De är rescues båda två.
Nej, ett 100 liters är absolut inget lämpligt akvarium för dem ;)