Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1865 ggr
Galaxy86
0

Doppvärmare

Har en doppvärmare till det stora juwel karet. vill ha 25 grader satte den på 25 blir den 27. Alltså höjer sen 2 extra varmt? Igår va det 27 grader varmt. Fick vrida ner till 20 nu är den 25? Vet inte varför jag inte går den exakt ? Eller är det vanligt ?

Pokemon hundar och konst

[nevamisse]
2

Mina doppvärmare går inte heller exakt, man får justera lite i taget tills det är lagom.

Galaxy86
1

Tack var orolig det va något fel. Men då är det lugnt.

Pokemon hundar och konst

[nevamisse]
1

I så fall är det fel på mina också 😃Mina håller i alla fall jämn temperatur, även om de inte är inställda på det som termometern visar. Ändra bara lite i taget så det inte blir så stora svängningar i graderna.

Draken
1

Lysrören (de vanliga) till Juwelkaren avger ganska mycket värme. Jag hade problem med det innan jag konverterade rampen, då låg karet på en ständig temnperatur på 28 grader, även utan doppvärmare.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
2

Jag har aldrig haft en doppvärmare som håller det gradantalet som man ställer den på. Man får som sagt laborera lite tills man hittar rätt 😃

Draken
0

Om jag använder doppvärmare, brukar jag sätta dem ungefär 1-2 grader under det gradantal jag vill ha i karet. Hitills har det fungerat bra 😃

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

PeG
1

Att starta något kallare än vad doppvärmaren säger är ett bra råd. För varmt vatten är enligt min erfarenhet oftast sämre än lite för kallt vatten.

Draken
0

Kallare vatten har jag också för mig att fiskarna klarar bättre än för varmt vatten.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Galaxy86
0

Har 27 grader varmt igen! Ändrade till 20 för tag sen! Undrar om den gjort sitt?

Pokemon hundar och konst

PeG
0

Vad har du för temperatur utan att doppvärmaren är på? Som Rovfisk skrev ovan så kan ibland lysrör värma upp vattnet rejält. Jag har varit med om att en doppvärmare tappat kontrollen och värmt ohejdat men det är nog ändå relativt ovanligt.

Galaxy86
0

Om du menar i rummet 20

Pokemon hundar och konst

PeG
0

Nej i vattnet. På kvällen efter att belysningen varit tänd. Har du led påverkar de inte men lysrör kan värma upp vattnet ganska mycket

Galaxy86
0

Tack har inte kollat på kvällen. Har inte led. Men det lyser ofta kanske jag borde släcka oftare?

Pokemon hundar och konst

PeG
0

Hur lång tid det ska vara ljust beror lite på vilka växter du har. I mitt större akvarium har jag tänt 8 timmar per dag (timer). I mitt lilla som har mycket snabbväxande växter och står i yngsta barnets rum så är det tänt runt 12 timmar. Om du inte har väldigt känsliga fiskar så pröva att stänga av doppvärmaren och mät temperaturen på morgonen innan du tänder ( bör vara 20 grader som i rummet ) och på kvällen innan akvariet släcks.

Galaxy86
0

Stängde av den igår och i visade det 26 och nu 26 grader. Gjorde ingen skillnad.

Pokemon hundar och konst

PeG
0

Då vet du i alla fall att det inte är doppvärmaren som är problemet. Då gäller det att hitta värmekällan. Hade du ljuset på? Ljusrampen är en sannolik värmekälla. Något annat i närheten som kan värma upp akvariet?

Galaxy86
0

Tack. Tror det va ett element som stod och ljuset.

Pokemon hundar och konst

Draken
0

Har du ett element i direkt närhet till karet, så har du en värmekälla där. samt att ljusrampen sannolikt också är en värmekälla. Du kanske inte behöver ha värmare i karet ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Galaxy86
0

Nej det hade jag inte tänk på. Jag stängde av element och släckt nu. Sen är på 25 grader. Men tror det va lyset. För rampen va varm. Det är plusgrader här nu så elementet är stängt.

Pokemon hundar och konst

Galaxy86
0

Har ju Guppy och platy kan ha 27. Men neontetror vill ha kallare.

Pokemon hundar och konst

Draken
0

Kardinaltetrorna jag har går i 27 grader tillsammans med Pandaguppy och Äpplen. Verkar inte vara något bekymmer med tempen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Galaxy86
1

Det va tydligen att det va varmt ute och varmt inne. Stängde av elementet och släcker lyset lite oftare. Nu är de bra. Nöjd 😀

Pokemon hundar och konst

PeG
1

Skönt att det löste sig på ett bra sätt