För starkt filter
Fick hem ett begagnat Juwel Rio 125 (från 2011-2012) förra veckan. Toppenfint och jättebra, men när jag igår slängde i några fiskar så insåg jag ett problem. Filtret är ”för starkt”. Det är ett klassisk Bioflow 3.0-filter fyllt med massor av olika delar (bioCarb, Nitrax, bioPlus coarse, bioPlus fine m.fl.). Först märkte jag att fiskarna (som innan simmade i mitt 54 l) fick kämpa oerhört mycket för att ens kunna vara i vattnet. De simmade som tokar på stället, det löste jag genom att vrida ”utblåset” på filtret in mot ena glasväggen istället så att vattnet blev mycket lugnare. Sedan kom problem nummer två. Det finns ju två ”insug” också, igår kväll fastnade en platyhona där och i morse fastnade en annan platyhona där. Den ena är rätt liten, så hon har nog inte så mycket kraft, men den andra är betydligt större och när hon också fastnade så blev jag fundersam… Det är alltså som ett ”galler” där vattnet sugs in. Ett högst upp och ett längst ned. Det blir lite dammsugareffekt när de simmar för nära så de sugs liksom mot gallret och sitter sedan fast. Åker inte in i filtret (gallerhålen är för smala), men de sitter som sagt fast. Har fått stänga av filtret vid båda tillfällena och när suget har försvunnit så har de simmat iväg, förmodligen lite yra i huvudet… :-( Jag kan ju omöjligt sitta och hålla vakt 24 timmar om dygnet, så nu frågar jag er om råd! Har letat i alla manualer jag har efter om man kan minska flödet men hittar inget (eller så är jag bara dålig på att läsa), någon på Google rekommenderade att sätta en strumpbyxa över filtret, men den är ju rätt så stor så det kan bli svårt… :-) Tips, idéer och all hjälp jag kan få tas tacksamt emot! Bifogar en bild så att ni får se hur själva problemet ser ut.
Sätt något över filtret som hindrar flödet. Jag vet att vissa använder tex en nylonstrumpa. Använd en sax och klipp av lagom bit för att täcka filtret kanske en fot?
Tack, får prova att klippa till en bit! :-)