Sjukdom el vad??
Vad kan detta va för ngt? Min elefantnosfisk har fått som en lätt vit beläggning på huvudet, rygg o mage, men det ser nästan ut som h*n fjällar (som om man blivit bränd av solen o sen fjällar) på dessa områden… Vad kan detta va?? Är det ngt sjukdom? Parasit? O vad kan jag isf göra? Fisken är hur pigg som helst, äter o simmar rundor som vanligt!
Vit beläggning kan vara lite olika saker men sällan något bra. Både vissa parasiter och svampsjukdomar kan ge en beläggning. Mitt råd är att göra små täta vattenbyten och ge hög kvalitativt foder. Bra vattenkvalitet är extra viktigt när fiskarna inte är på topp. Har du fler fiskar i akvariet och i sådana fall är det fler som uppvisar symptom?
Har fler fiskar men inga med ngt symptom. Som sagt så verkar den inte må dåligt alls..har kommunalt vatten men använder Aquasafe el happy life vid större vattenbyten. Vad kan jag ge för bättre foder? Ger frysta mygg (svarta, röd o vita) och atremia plus levande mygglarver ibland…
Och hur mkt vatten ska jag byta??
Fodret är nog bra. Svårt att veta vad folk använder. Jag brukar ge rådet att undvika röda mygglarver men inte för att näringsvärdet är dåligt men för att de är starkt allergiframkallande. Om du använder dem undvik hudkontakt. Angående vattenbyten. Om du byter veckovis så kanske 20-30%. Vid tecken på ohälsa så brukar jag försöka byta kanske 10% men oftare tex varannan dag.
Tack! Just min elefant är inte jätte förtjust i röda så ger mest svarta o vita. Vet att dom är allergiframkallande så är försiktig..😊 Fick ngt tips om att det kunde va att slemmet höll på o släppa så ska avvakta ngr dagar o annars behandla med salt.
Kan det vara sammetssjuka ?
https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=242
Använd inte salt utan att veta varför. Många ordinerar salt mot nästan vad som helst och ofta utan belägg för att det faktiskt fungerar. Så länge fisken är pigg och äter bra så skulle jag fokusera på att ge optimala förhållanden dvs bra vattenkvalitet och bra foder. Tätare och mindre vattenbyten har rimligen mindre påverkan på temperatur mm och kan därför vara mindre stressande.
Ikväll har jag märkt att h*n kliar sig på saker o verkar lite stressad, ser också ut som det blivit mer av det vita…kollade nitrit igår o det låg på 0 så inte därför och ingen av de andra fiskarna är påverkade… Vad ska jag göra?!?
Svarar i den andra tråden