Rening/pump?
Jag har inget akvarium själv, men kollar en del på youtube (bland annat king of diy ).
Det som slår mig är att han verkar ha ett helt reningsverk till sina akvarium, tror han brukar kalla det "sump" eller något liknande.
Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett det hos oss i Sverige?
Är det bara jag som missat det eller har de något annat system i tex Canada?
Hur funkar det, vad heter det på svenska och måste man ha det så?
De som har saltvattenkar har ofta en sump som ingår i reningen. Det är nog inte så vanligt med sötvatten.
#1 Tack för svar. Han har det till i princip alla sina akvarium om jag inte missuppfattat det, men då är det kanske varken bättre eller sämre utan?
Jag har aldrig haft det själv men skulle tro att det är bättre med än utan. För ett vanligt sällskapskar känns det lite överkurs 🙂
Sump är bättre än vanlig pump i regel men det är lite svårare att ha och tar lite mer plats.
En sump är som ett extra akvarium med olika filtermedia som rengör vattnet på olika sätt.
Mvh Linn
Jag har en sump på mitt större kar eftersom det har gått med saltvatten. I praktiken är det en extra behållare med kanske 40 liter vatten och olika filtrering. Jag har först ett mekaniskt filter (typ skumgummi) följt av biobollar och sedan keramikrör följt av pumpen som leder tillbaks till akvariet. Tanken är att det ska leda till en effektivare biologisk filtrering och omvandling av nitrit. Hur stor skillnad det egentligen gör på ett vanligt sötvattensakvarium vet jag inte.
Tack så jättemycket för era förklaringar, nu tror jag att jag förstår!