Scalare böjda fenor?
Hej! För ett tag sedan köpte vi scalarer till vårat 240 liters Juwel akvarium, de är alla ca 4-5 cm över kroppen så inte särskilt stora ännu. Deras fenor har växt en del på de 2-3 veckor vi haft dom nu, men en av dem har en underfena som växter "horisontellt" snarare än rakt ner. Har läst att det beror på höjden på karet, men när vi köpte dem sa han i butiken att Juwel passar bra då de är lite högre. Samt ingen av de andra scalarerna har sneda fenor, bara en. Hur kan det komma sig? Måste jag ge bort den scalaren som har sneda fenor till någon med högre kar?
Det låter som att det kan vara en genetisk defekt. Scalarer är ofta grossistavlade och inte i tip top kvalité :) Skulle gissa att det inte handlar om höjden på ditt akvarium i detta fall.
Men en bild kan förstås hjälpa att klara upp det hela ytterligare.
Ser ut som den vid nått tilfälle har fått bukfenan knäckt, antigen i transport eller att någon annan fisk har bitit av dem. Ryggfenan är rak och fin, så det beror förmodligen inte på höjden på karet.
Har själv Juwel rio 240 där jag har haft scalarer och det har aldrig varit något problem :)
Nej då tror jag heller på en defekt genom skada eller genetiskt :)
Instämmer :)