Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2473 ggr
Staempel
2018-01-31 07:08
2

Tips 70L

Hejsan! Mottar tacksamt all tips och råd ni kan ha :) Är på gång att köpa ett begagnat litet Juwel Primo 70L som enligt säljare endast varit igång i en månad. Ingår gör original filter/doppvärmare fixad för att smälta in i den mörka bakgrunden som oxå ingår, samt Dennerle Crystal Quarts Black Diamond sand. Nu till mina funderingar: - Rengöring av akvariet är väl en självklarhet, men hur rigorös ska den vara? - Vad för fisk samt mängd fisk kan jag ha i? Är sugen på lite guppys och neontetror, men osäker på hur många av varje jag kan ha. - Vad kan jag ha för algätare/mal i ett sådant litet akvarium? Är inte intresserad utav snäckor och räkor får jag rysningar av :S - Förslag på växter? Bör jag ha stenar och nån rot oxå? - Dekorationer, får jag plats med nåt sådant? Inte ett måste utan mer för skojs skull i så fall :) Kan tillägga att jag personligen aldrig haft ett akvarium så är i princip helt grön på detta. Pappsen däremot har haft akvarium i flera år innan han slutade för kanske 5-10 år sen. Men då hade vi malawi ciklider. Bor hemma så kan låna hans hjärna vid behov men man vill ju klara sig själv när man är vuxen ;) Tack på förhand!

Staempel
2018-01-31 07:15
1

Bonusfråga: Vad för möbel kan ett 70L stå på? Måste jag köpa en akvariemöbel eller kan jag komma undan med något annat?

Lojs
2018-01-31 09:14
2

Hinner inte riktigt svara på alla dina frågor just nu. Men just med akvariebänk så kolla på second hand. En rejäl byrå i riktigt trä (inte spånskivor som IKEAs grejer) brukar funka bra till ett mindre kar, bara kolla igenom konstruktionen så den ser stabil ut. 

Som algätare så hade jag ju egentligen rekommenderat snäckor eller räkor, men det går ju bort (men det är svårt att inte få med snäckor när man köper växter). Annars borde ottosar funka (otoclinus), men jag vet inte om de behöver ett inkört kar, det får någon annan svara på. Har för mig att de kan vara lite känsliga.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2018-01-31 09:20
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej och välkommen :)

Svårt att svara på vilka fiskar och vilken inredning du vill ha. Bättre att du googlar på nätet och kollar in vad du kan tänka dig att ha, sen blir det lättare att hjälpa dig, om vi har något att gå på ;)

Ottocinklus är den enda algätare du kan ha i ett såpass litet akvarium, eftersom snäckor och räkor inte var intressant. men dels vill de ha ett väl inkört akvarium, och de vill dessutom ha strömt vatten, vilket inte så många andra "vanliga" nybörjarfiskar vill ha.

Bifogar en bild på mitt 77 liters, så du kanske får lite inspiration ;) Här bor Kardinaltetra, Äppelsnäckor, Posthornsnäckor och 3 tigerplaty.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Staempel
2018-01-31 11:37
1

Tack för era svar :)

Jag får kanske lära mig att gilla räkor istället XD Ottosarna var ju ursöta :3 Eller kan en tanke vara att börja med räkor som "städare" och kanske prova ottosar senare?

Fiskmässigt så är det guppysar och neontetror jag är mest inne på, har kikat lite på platy och molly. Gillar mollyn, men tycker bättre om guppyn och platyn känns lite stirrig med sina stora ögon. Kanske är jag petig, men jag vill inte lägga ner tid och pengar på något jag inte känner för.

Ska definitivt hålla utkik efter gedigna träbyråer! I värsta fall får jag kanske snickra ihop något själv XD

Taggeman
2018-01-31 11:49
1

Jag föreslår Kardinaltetra istället för Neontetra.
Kardinaltetrorna  är lite dyrare men dom håller sig friskare o lever längre.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Draken
2018-01-31 12:02
1

#4 Håller med #5 när det gäller tetrorna. neonerna är mindre och billigare, ja, men kardinaltetran är betydligt klarare i färgen och sundare. Inte lika känslig för t.ex "neonsjukan" som neontetran är.

Räkor är utomordentliga städare, och har du mycket växtlighet, gärna mossa, så ser du dem knappt. men du ser att akvariumet är rent och fint :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Staempel
2018-01-31 15:39
1

Behöver inte kardinalerna större akvarium än 70L? Får för mig att jag läst det nånstans. Fast satsar hellre på en lite dyrare friskare fisk om det går. Växter blir det absolut en hel del av. Har kikat videos på Youtube under dagen för inspiration och fått lite idéer :)

Taggeman
2018-01-31 16:33
0

Det står lite olika på olika sidor från 45L till 90L.
Det går att använda ett 70L till kardinaltetror.
Men innan man fyller på med massor av fisk så tar det ca en månad innan ett uppstartat akvarium är i balans.
Så börja med några få fiskar som uppstarts fiskar typ Guppy / Kardinalfisk

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lillyrod
2018-01-31 18:50
1

Räkor ihop med fiskar är inte så lyckat. Räklingarna blir i de flesta fall mat och de vuxna är rädda och visar sig inte. Det är synd för räkor är väldigt intressanta att titta på när de härjar runt. Sen får de ju ett ganska tråkigt liv med att alltid behöva gömma sig.  

Om man vill ha lite olika fiskar så röstar jag på snäckor. Posthorn är vackra och duktiga städare. Käkar massor av alger 😃

Staempel
2018-01-31 19:14
1

#8 Ja men då så, då ska jag absolut kika närmare på kardinalerna :) Efter lite googling på räkor hittade jag Körsbärsräkor som faktiskt var riktigt fina. Kan tänka mig några såna eller liknande :) #9 Av det lilla jag läst om räkor har jag inte sett att man inte skulle kunna ha räkor tillsammans med fiskar. Snäckor känner jag i nuläget inte alls för. Skulle det komma nån näcka med nån växt så är det lugnt men känner inte för att lägga pengar på något jag inte känner för.

Lojs
2018-01-31 19:20
1

Jag tycker det beror lite på vilka fiskar man har ihop med räkorna och hur mycket växter de har att gömma sig i. Jag har räkor (svarta neocaridina, samma art som körsbär, annan färg bara) ihop med guppy/endler och de förökar sig som kaniner i ett kar med massor av gömställen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Staempel
2018-01-31 19:31
1

#11 Självklart kommer eventuella räkor få en bra miljö att leva. Vill ha mycket växter :) klarar inte att hålla "vanliga" växter/blommor vid liv annat än orkidéer XD Ser ingen mening med att skaffa ett djur utan att se till att de får leva i den miljö de behöver. Om de nu förökar sig som kaniner, hur gör man då för att inte få för många? Säljer? Guppy har jag ju tänkt så det borde funka med Körsbärsräkor då? :) Är ju en hel vetenskap det här, så kul att lära sig lite nytt :)

Lillyrod
2018-01-31 19:40
2

Om det inte är större fiskar än Guppy så funkar det. En och annan räkling lär väl slinka ner men inte så det stör : )

Staempel
2018-01-31 19:51
1

#13 Då får det nog bli räkor :) har inget emot att nån småtting blir munsbit till en firre, sån är naturens gång :P

Lojs
2018-01-31 19:59
2

#12 Akvarieväxter är mycket lättare att få att överleva än krukväxter. ;) Jag har till och med lyckats döda en "garderobsblomma" och de ska typ vara odödliga. ;)

De blir inte för många om man inte övermatar (jag har varit lite väl generös ibland… Säljer en del posthornssnäckor från samma kar så maten är mest till dem), men de klarar även av att vara många, de belastar inte karet särskilt mycket. Brukar även vara lättsålda. :)

Medis på akvariefisk.

Lojs
2018-01-31 20:00
0

Neocaridina finns i massa färger för övrigt, som olika nyanser av blå, svarta som sagt, gröna, orange, gula mm. =)

Medis på akvariefisk.

Staempel
2018-01-31 23:02
1

#16 Åhå, såpass :D då kan det bli svårt att välja färg XD

#3 Vad har du för växter i ditt kar btw? Glömde helt att fråga tidigare :P

Annadala
2018-01-31 23:13
1

Jag har amanoräkor tillsammans med Guppy, platy och 2 fjärilsciklider. Funkar hur bra som helst ihop. Räkorna vandrar till och med in i Ciklidernas revir utan att bli mat.  :)

Draken
2018-02-01 10:20
1

#7 Jag har Kardinaltetra i 77 liter. Det är inga problem :) Jag har även Guppy/endler med räkor. Inte så mycket avkommor på räkorna iofs, men en och annan klarar sig, och de vuxna är framme lite då och då (mest vid matning :p )

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Staempel
2018-02-01 23:16
1

Har så gott som bestämt mig för Guppy, kardinaler o räkor nu så bara att läsa på :) Lite besviken på säljaren av karet dock, har skrivit att jag vill köpa det men inte utan att ha sett det irl. Han har inte svarat på två dar nu :/ Tänker tjata lite på honom imorgon så får vi se. Får jag inte tag på honom eller om han sålt det redan får jag börja leta igen, vill nog inte ha mindre än 70L, men inte större än 100L heller. Vill inte ta mig vatten över huvet ;)

Lillyrod
2018-02-02 17:02
0

Om det går åt pipan med det karet så är 96 liter ett ganska bra kar. Ett vanligt basic helglas brukar inte kosta mer än 600 kr nytt men då tillkommer ju övrig utrustning också.

Cecilia.S
2018-02-02 20:00
1

Tänk bara på att det både blir enklare och bättre med större vattenvolym! Med med vatten blir det lättare att hålla stabila värden, vilket ökar chansen till att fiskar, räkor, snäckor och växter mår bra och frodas. Större akvarium ger dig också möjligheten att välja mellan fler arter och kunna ha fler individer av de arter som du väljer. Samtidigt minskar risken för överbefolkning (vilket annars är väldigt lätt hänt med Guppy. Överbefolkning -> Ökad nitrit och nitrat -> fiskar och räkor dör.

100-250 liter tycker jag är en bra storlek på akvarium för en nybörjare, men desto större desto bättre. 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Staempel
2018-02-03 08:14
1

#21 Fått tag på säljaren, känns som att det kanske inte blir nåt :/ han har totalt tre akvarium till salu o har en köpare som ev vill ha alla tre. Men vi får se. Tittade först på vanliga helglaskar först, men som du skriver så tillkommer ju en hel del massa. #22 Jo jag är väl medveten om att ju större, desto bättre ;) skulle gärna ha uppåt 400L men det tar alldeles för stor plats i mitt lilla krypin. Bara med tanken nu på 70-100L så måste jag möblera om och göra mig av med nån möbel.

Staempel
2018-02-04 14:33
1

Yay fick köpa akvariet! Känner mig som ett barn på julafton XD Det står provisoriskt tomt på en högre modell av Ikeas Malm-byrå tills jag har ork att fixa möblemanget. Har iallafall en stadigare byrå på övervåningen som kommer få bli akvariebänk :) Har sån otur att jag efter en tids sjukdom lyckats överanstränga högerarmen och knappt kan göra nånting utan att skrika högt av smärta. En fråga dock: säljaren stod och tömde akvariet när vi kom för att hämta det. Det hade stått med vatten men utan fisk, vet inte när han flyttade fisken. Iallafall undrar jag om jag snarast möjligast bör fylla på med vatten och dra igång pumpen då det redan finns en bakteriekultur där?

Draken
2018-02-04 16:46
2

Det bästa är ju att se till att bibehålla bakteriekulturen i filtret så gott det går, så det kanske vore bra om du kunde fylla på vatten, såpass att du kan ha pumpen igång.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Staempel
2018-02-04 20:15
2

#25 Jo men precis. Ska se om jag kan göra det där karet står nu eller om jag måste kubba järnet för att få in den andra möbeln. Tack igen för alla bra svar :)

Staempel
2018-02-06 07:52
1

Så byrån jag hade måste modifieras lite för att klara ett fyllt akvarium. Själva konstruktionen håller nog men toppskivan behöver förstärkas så planen är att ev köpa en bänkskiva i trä (typ köksbänksskiva) eller helt enkelt köpa en akvariebänk. Sen kommer man ju så småningom till den eviga frågan: hur mycket fisk får man plats med? Har googlat o läst men som nybörjare blir jag inte mycket klokare. Exempel 1: Guppy + neontetra/kardinaltetra + räkor = ? Exempel 2: Guppy + räkor = ? Det är ju egentligen Guppy jag är mest intresserad av så kan avstå från tetrorna. Tänkte mest ha tetrorna för att få lite kontrast, men den kontrasten kan man ju få med olikfärgade guppys oxå.

Draken
2018-02-06 09:45
1

Du kan få riktigt mycket kontrast med bara guppy/endlers och räkor. Jag har ett 112 liters med snäckor, Räkor och guppy/endlerhybrider:)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Staempel
2018-02-19 14:16
1

Nu kan jag äntligen lägga ner den tid jag behöver för att starta upp karet. Det blev lite bakslag då möbeln jag tänkt inte skulle klara vikten och så fick vi avliva vår ena katt vilket sög musten ur en :(

Men nu är jag på gång igen med en möbel som klarar 300 kg och lite extra klirr i kassan :P Börjar om från början tänkte jag då karet stått tomt nu sen jag köpte det.

Har tänkt åka iväg i veckan och köpa lite växter men tänkte kolla här om någon har några goda råd att ge angående de växter jag funderar på. Så de växter jag har i åtanke nu är javamossa (i förgrunden, läste i växtlexikonet att räkor gillar den), javaormbunke (i mitten, gillar hur den ser ut) och tills sist hornsäv (i bakgrunden, superfin och läste att den var extra bra i nystartade kar då den hämmar tillväxten av alger).

Så nu till lite frågor. Vad jag har förstått så är dessa växter inte särskilt krävande, men vad krävs för att de ska må bra? Näring osv.

Tacksam för svar :D

Lojs
2018-02-19 14:21
2

Lycka till!
Tycker det låter som en bra plan med de växterna! Både hornsärv och javamossa brukar överleva det mesta, så dem skulle jag inte oroa mig för. Javaormbunke har jag inte haft på flera år så den får någon annan uttala sig om. :)

Medis på akvariefisk.

Draken
2018-02-19 14:39
2

Javaormbunken kräver inte så mycket i varken ljus eller näring. Men man skall inte plantera dem i gruset/sanden (man kan, men det är inte optimalt). De hämtar näring via rötterna, fast rötterna skall "hänga fritt". Bästa är att fästa den på en rot eller sten och låta dem växa fast där :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Staempel
2018-02-19 19:23
0

Då blir det nog så, tack igen! 

Jag får väl lägga upp lite bilder sen vid tillfälle också så ni får se vad ni hjälpt till att skapa ;P

PeG
2018-02-19 20:16
0

Guppys/endlers kommer att bli fler med tiden. Du får reglera antalet fiskar genom antalet gömställen för yngel. Endlers verkar dock till skillnad från guppys inte vara intresserade av att äta sina avkommor. Kardinaltetrorna blir sannolikt inte fler i ett sällskapsakvarium och både trivs bäst och är snyggast i ett stim.

Staempel
2018-02-23 19:10
1

Vart på lite äventyr idag 🙂 fast i första affären, en vanlig djuraffär, var personalen inte alls intresserad av att hjälpa till. Jag och pappsen gick runt fiskavdelningen i nästan en halvtimme utan att någon frågade om vi ville ha hjälp eller hade några frågor. 

Har vi med hundarna då dyker dom på en direkt. Kändes lite trist, men de hade inte växterna jag ville ha heller så vi åkte vidare till en affär med inriktning på endast fisk och akvaristik. Där fick vi hjälp direkt! Men kom hem med andra växter än de jag hade tänkt haha! Det blev istället Gälört, Marsilea hirsuta och en smalbladig javaormbunke. Fast på kvittot tror jag det stod Anubia 🤔

Kan hända att det följde med tre guppys också… En gul hane och två orangea honor. Hanen verkar helt lyrisk i ena honan just nu, fjäskar och håller på som sjutton. 

#33 Är inte så förtjust i endlers faktiskt, eller de endlers jag sett i alla fall. Och tetror hoppar jag över helt just nu och kommer till en början bara köra på Guppy i fiskväg.

Draken
2018-02-24 10:43
1

Guppy är trevliga fiskar, om man får tag på de som faktistk är bra rent hälsomässigt :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis