Bottenmaterial
Trivs alla växter i vilket bottenmaterial som helst? Ser aldrig att det skrivs något om detta men har svårt att tänka mig att det är så. I naturen finns ju allt från jord till sand till makadam. Typ. Vad säger ni om detta?
Man kan ju ha växter i alla bottensubstrat, men om jag får gå på min egna erfarenhet, så har mina växter trivts bäst i finkornig sand (Julas bläster t.ex)
Jag har blästersand i alla mina kar, och sandsnäckor för att "luckra upp" sanden. Använder Profito växtnäring och JBL's 7kuglen.
Jag skulle också säga sand. De växer bra och är lättare att plantera och lossnar inte lika lätt.
Jag har sand i mitt rovkar, där jag även har stora påfågelciklider. och jag måste säga att rötterna biter sig fast bra i sanden, tom hornsärven står mestadels kvar efter påfåglarnas bökande :)
Alla växter går att plantera i bilket bottenmaterial som helst, men de Trivs olika bra i olika material, tycker jag deet verkar så, till exempel, förr hade jag alltid engelsk sjösten, men då hade jag inga växter, för jag fik dom inte att trivas helt enkelt, men idag har jag alltid sand i mina kar, och Växterna trivs riktigt bra även om jag kanske inte är väärldens bästa växtodlaare och har väldig otur med växter hur som helst.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus