Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 786 ggr
Byakko
0

RCS och BCS, nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har väldigt nyligen köpt 5 st RCS och 5 st BCS som bor i samma akvarium. Det är en planterat akvarium på 19 liter. Kontrollerar regelbundet pH, nitrit, nitrat osv för att vara säker på att  miljön är bra. Lampan till akvariet är tänt mellan kl 07:00 och 22:00.

Än så länge har jag inte matat räkorna då akvariet hade en hel del alger vid inköp. Har nu en del funderingar.

Måste jag mata räkorna för att de ska föröka sig? Med vad? Hur ofta? Kan de överleva utan att bli matade av mig och bara leva av det som finns i akvariet?

Vad händer om en BCS och en RCS får bebisar? Blir de röda, svarta eller en blandning?

Är det nån poäng med att försöka sälja räkor i Sverige? Tänker på om man skulle få några Grade S eller högre. Finns det nån marknad?

(Bilden på akvariet är gammalt. Växterna är nu betydligt större och ser mer hälsosamma ut)

Lillyrod
1

Ja räkorna behöver mat för att må bra och föröka sig. Hur ofta man ska mata finns det många bud på men jag ger mina ungefär varannan dag. 

En varierad kost är bra för dem liksom för oss. Lite räkmat eller fiskmat, grönsaker och gärna ett visset eklöv att tugga på : ) Löv ser jag till att mina har hela tiden.  Jag har även snäckor i karet som håller efter ifall jag matar för mycket.

Jag är dålig på det här med avel men jag tror att du får blandade ungar. Det går alldeles utmärkt att sälja räkor i Sverige. Det finns grupper på fb som är aktiva.

Byakko
0

Ska man koka grönsakerna först? Såg nån video där de matades endast med kokad spenat.

Lillyrod
0

Ja man kokar dem. De har svårt att äta annars. Morot och broccoli brukar mina tycka mycket om men man kan testa det mesta och se vad de gillar : ) 

Man bör inte låta grönsaken ligga mer än ett dygn för de blir fort dåliga. Om du inte läst den här artikeln så finns lite tips här. Det funkar lika för räkor.

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/54766fba8e0e740673001ac1-mata-akvariefiskar-med-gronsaker?articles-2

Byakko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man få lite hjälp att förstå grading? Tror jag bara har grade A. Räkan på bilden är den med minst rött.

Lillyrod
1

Där går jag bet. Jag kan ingenting om gradering men testa gärna någon facebookgrupp. De är duktiga och kan säkert hjälpa dig. T ex den här:

https://www.facebook.com/groups/rakorsverige/

molam
0

RÖda och svarta kan försöka sig, men risken är att dom blir helt ofärgade då, min mor hade Hybrider mellan röda och Svarta (eller om det var blåa) Men dom blev helt ofärgade, och inte alls lätta att sälja

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lillyrod
1

Jo men inte crystal väl? Jag är inte så hemma på räkavel men jag tror att crystal behåller sina färger men att den ena färgen brukar ta över. Minns inte vilken. 

Bättre att kolla med de som verkligen vet 😃

Draken
0

Jag tror inte det var Crystal, har för mig att det var Körsbärsrökor jag hade. Jag är inte för att de skall korsa sig, men jag fick ett helt gäng med ett akvarium som jag köpte.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis