Byta grus till sand?
Hej, Vill byta ut mitt grus till sand. Eller något roligare. Undrar brukar man tömma det gamla? Eller kan man lägga det ovanpå?
Pokemon hundar och konst
Bild. Har precis rensar växterna 😀
Pokemon hundar och konst
Förlåt dubbelpost! Vet inte hur jag ta bort.
Pokemon hundar och konst
Jag fixar det.
Om man ska byta bottenmateriel så är det bäst att byta allt. Tömma karet och börja om. Det är lättast. Man sparar lite av vattnet. Ingen rengöring av vare sig pump eller annan inredning för att försöka spara så mycket av de goda bakterierna som möjligt.
Om man lägger sand över kommer gruset att leta sig upp fortare än man tror är möjligt 😃 Större partiklar letar sig alltid uppåt vad det än gäller.
Det tar en halv dag men är värt besväret 😉

När jag bytte från soil till sand i mitt 54l så var jag lite lat och orkade inte få ut riktigt all "sörja" som blev på botten. Så jag lät det sista vara kvar. Sedan har jag silat bort det sista med hjälp av en håv efter hand (fortfarande en del svarta prickar kvar som jag inte brytt mig om, men jag tycker det gör karet mer "levande" utseendemässigt, så det får vara så).
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
När jag Bytte så Bytte jag allt, bort med grus i med sand, behöll några liter vatten på bptten dom blev svart och gucklig, men det var just för dom goda bakteriernas skull.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
När jag bytte så var jag lat…. tog en tjock slang, gjorde hävert och tömde ut allt grus och sedan hällde jag i sand med ett litermått. Gick utmärkt!
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Jag tömde ut precis allt när jag bytte sand i ett av mina kar roligt var det inte, men det gick ;) Skulle nog dock göra annorlunda om jag skall byta i något av de större karen ;)