Fjärilciklider
Har ett par med fjärilar i mitt 120-liters. Nu när jag inte längre har kvar mitt kakaduapar längre så är jag sugen på att uttöka med ytterligare några fjärilar. Ska man köpa ett par eller enbart honor? Hanen jag har är ganska dominant, vilket har resulterat i att honan tappat en del färg efter allt jagande. Dem lekte ett par dagar efter införskaffandet, men inte sedan dess (4 månader sedan ungefär). Kan fler fjärilar göra det ännu värre för honan tro?
Vanliga eller Bolivianska fjärilar?
Jag skulle inte ha fler dvärgciklider i ett så litet kar.
Att möblera om med mycket rötter och växter så att det är möjligt att gömma sig och inte se varandra hela tiden brukar funka bra.
Min Baenschihane jagade ihjäl sin första fru för jag hade för lite inredning i karet. Efter att ha fyllt på med rötter, stenar och växter fungerade det mycket bättre.
Vanliga. Jag har precis möblerat om, och jag har alltid haft massvis med rötter och växter. Nu är det ännu mer rötter efter senaste ommöbleringen, och det har inte haft någon betydelse då han fortfarande jagar allt han ser.
Kan vara en knepig hane du har då. Det finns ju individer som inte passar in på någon beskrivning alls. Det brukar bli bättre när man flyttar runt men då är mina idéer slut.
Kanske någon annan kan hjälpa?
Det är individuellt, om det inte hjälper med ommöblering, så kanske det är så att du har en hane som är mer aggressiv och elak.
Om du har möjlighet, så kan du prova (om du inte redan gjort det) att flytta ut hannen till ett annat akvarium några dagar, bästa är att göra det i samband med ett vattenbyte och lite ommöblering.
Då hinner honan "boa" in sig riktigt i det nya reviret, och hanen kommer in sedan, när hon har boat in sig. Det är inte säkert att det fungerar, men prova kan man alltid göra. Har fått gjort så några gånger med mina större ciklidhannar. Ibland har det fungerat, och ibland inte.