Tips
Ska nu börja uppgradera mig från mindre akvarie till ett 130l Men nu börjar jag fundera på hur många fiskar jag kan ha i det. För tillfället har jag 3 guppys, 3 städfiskar, 2 platy och ja 3 kampfiskar (som kommer att lämna kvar i det mindre akvariet vid flytten och innan någon blir arg på mig och börjar härja loss så vill jag påpeka att kampfisken hade bott med guppysar tidigare och kom bra överens med dem!) Hade tänkt mig skaffa en eller två slöjstjärtar men kom gärna med tips på trevliga lättskötta fiskar :)
Jag antar att dina kampfiskar är honor då?
Slöjstjärtar går bort om du inte skaffar kar på minst 300 liter.
Vad är en städfisk? Bra att veta för att passa ihop den med andra : )
Är städfiskarna Ancistrus? oto? Pleco? Skulle vara bra att veta men misttänker att det är en mal du menar, fast det kan ju vara pansarmalar av nått slag med? och då är Det viktigt att du skaffat åtminstone 2-3 till i första hand då dom är stimfiskar.
Som lillyrod säger, så kan du redan nu räkna bort Slöjstjärtarna, dom ska inte gå i 130l, där mår dom inte bra =) också hoppas jag att kampisarna är honor ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Städfiskarna är skäggmalar och är 3st, kampiskarna är en hane och två honor och hanen går hur bra som helst ihop med resten av fiskarna.
#3 Hanar och honor av kampfiskar ska inte gå tillsammans, förr eller senare kommer dom att ha ihjäl varann, eller snarare hanen kommer att ha ihjäl honorna, jaga dom till döds i lek eller vadsom.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag skulle ha satsat på antingen Guppy eller platy för att kunna ha fler av samma art. :) Som de andra skriver behöver slöjstjärten mycket större än 130L. Googla på de fiskar du vill köpa för att se om de passar i ditt akvarium, alltid tråkigt att köpa en fisk som inte passar in eller behöver större yta.