Krukväxter i akvarium
Jag vet att det finns flera här som låter vanliga krukväxter växa med rötterna i akvariet. Hur funkar det egentligen? Hur får man rötterna rena från krukjord? Går det ens? Hur förhindrar man att hela växten liksom halkar ner under vattnet?Skulle vilja testa för det ser trevligt ut och verkar kul.
- Redigerat 2023-07-24 10:48 av Draken
Är inte allt för svårt att spola bort jorden från rötter med en vattenslang, men har inga kunskaper om detta i övrigt så kan inte ge några flera råd….
Nej det är kanske inte så svårt men det måste vara oundvikligt att lite jordrester hamnar i vattnet? Känns ändå lite riskfyllt…
Har haft akvaterarium där jag hade planterat växter i bakgrunden som senare fick rötter ner i själva akvariedelen. Tror jag faktiskt hade dem planterade i vanlig jord.
Just nu i mitt lilla kar har jag en kruka med botten fylld av lekakulor som sticker ner i akvariet och i den krukan står en kruka med vanlig jord och en ampellilja i. Sen har jag även ett porslinsblommeskott som helt enkelt bara sticker ner i akvariet (har ganska nyligen börjat få rötter).
Har funderat på att göra någon anordning med en burk lekakulor där vatten från akvariet pumpas upp och sen rinner ner i akvariet igen där man kan ställa tex örtkrukor eller göra andra odlingar. Men det blir nog ett projekt till hösten.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag köpte en Spathiphyllum Fredskalla och sköljde först i lite vatten i en hink, delade försiktigt, viftade runt rötterna från varje enskild planta igen i hinken, innan jag sen sköljde dem under rinnande vatten.. Jag gned inte bort de enstaka små korn som rötterna växt fast i, men det absolut inget som stör.. Jag buntade den i lagom buntar, drog ett buntband försiktigt runt och tejpade sen med el-tejp över kanten..
Kanske lite vingligt, men ingen har tippat än..
Tack för era svar! Mm, tror minsann jag ska göra ett försök!

Jag tog en bild på en rund och söt ottomage ikväll, och kom på att jag skulle fota rötterna lite bättre.. Jag såg då, och kom ihåg att jag knöt ihop dem först, mellan rötterna och bladen.. den sammanknutna bunten fäste jag sen med buntband.. Jag tycker det är vackert med de synliga rötterna, och hoppas att blommorna trivs..
Det ser fint ut! I mitt akvarium kommer rötterna inte synas då de kommer döljas bakom en del av bakgrunden.
Vilka roliga idéer. Jag vill gärna se hur det blir Sarah E! Tror jag läste en tråd där någon hade vanlig blomjord som bottenmaterial, om det stämmer borde det inte göra något alls om rötterna har lite jord kvar…
Jag har mycket svårt att tänka att det skulle finnas något farligt i vanlig blomjord (så länge man inte har använt plantan att tömma den sista kalla skvätten kaffe ur i flera år).
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Nej, eller fimpat cigaretten då :-))
#8 Jag har jord i mina kar. Men det är sand ovanpå så ingen jord far runt i vattnet utan det är bara växternas rötter som når den. Jag kommer absolut lägga ut bilder. Väntar bara på en ny lysramp så jag kan ta bort det fula täcklocket :) #9 Det kan finnas olika kemiska tillsatser, gödning mm som man inte vill ha i akvarievattnet. När man har jordlotten i akvarium så är det bästa att ta billig blomjord (jag kör Eldorados som finns på Willys) utan en massa extra tillsatser. Inte den bästa för krukväxterna men passar bra i akvarium :)
Det är en Rosenkalla som för tillfället inte blommar.
#11 hmm, jo det är klart. Blomjord som man köper är väl fullproppad med olika typer av kväve-baserad gödning som "fäller ut" och ger ammonia och nitrit-toppar om man stoppar ner stora mängder kan jag tänka.
jag har hela blomlådor nedsänkta i mina kar, har borrat hål i botten som ett durkslag o sen fyllt med lecakulor, i har jag planterat massa olika sumpväxter men framförallt monstera trivs oerhört bra så där, jag har turen att kunna ha karet stående vid ett hörnfönster i söderläge så det finns både vattewn, gödning o ljus, ska se om jag kan få upp en bild!
Det blir en riktig oas med växter av alla de slag : )
ja det är toppen för karet!
Alltså, det där är i princip aquaponics för växternas egen skull, utan att man bryr sig om någon skörd av något slag. Finns nog en hel del coola saker man kan göra om man konstruerar akvarium med landväxter i tanke. De "hemma-aquaponics" system jag sett ser fisken mer eller mindre som en bisak, de är antingen väldigt DIY (Do It Yourself) eller fokuserade på odling av något. Att bara ha fisk och växter kombinerat för dess egen skull är nog relativt ovanligt.
yup men ngt jag tycker är jätteintressant, funderar på om man kan få ett kar att bli ett eget slutet system, frågan är väl hur pass bra växterna tar upp salterna, har tyvärr ingen saltmätare, dock ska jag flytta mitt 720 under fönstret istället nu i sommar o funderar då på om jag kan bygga en egen bakgrund som jag sen fyller med lecakulor som sen får fungera som ett förfilter till fx6an, det skulle dels ge större filtermassa o dels fungera som ett aquaponic, tänk vad härligt om man sen hade fått det att bli ett slutet systyem =)
Beror på vilka krav du har på eventuellt djurliv i burken. Slänger du in växter tillsammans med vatten och lite start-näring i en burk och tillsluter den så kommer de garanterat överleva om de får tillräckligt med ljus. De kan nog på sikt konkurrera ut varandra dock. Att få ett slutet system att fungera med högre djur kan vara lite svårare misstänker jag. Den här burken innehåller en multnande träbit, lite stensöta, en kärleksört och två typer av vanliga mossor samt en halv deciliter vatten. Den har varit hermetiskt tillsluten, och fyller snart ett halvt år. Underhållet består av att vrida den lite då och då så alla sidor får ljus. Behållningen är att se vad som kommer överleva och vad som kommer gå under.
#23 Min bror har gjort en sån där tillsluten burk men jord och en fredskalla i (mins inte om han hade så mycket mer saker i mer än vatten) och sen silikona han igen locket och bortsett från att växten blivit lite för stor och är mosad mot glasväggarna har den klarat sig bra i runt 10 år (minns inte exakt när han gjorde den). Däremot blir den väldigt algig om den står i för stark sol.
Olika arter av salix ska ju vara bra på att ta upp metaller och annat onyttigt ur marken så det kanske kan vara ett försök att använda? Så får man sköta dem lite som bonsai träd.
Ja, akvarium och landväxter bara för att det är fint/roligt är kanske inte så vanligt. För mig är det viktigt att det är fint att titta på. Har också kikat lite på nätet på olika aquaponics-lösningar och de flesta är ju duktigt fula och inget jag skulle vilja ha i köket/sovrummet/vardagsrummet. Jag är däremot väldigt förtjust i växter och framför allt pelargoner men de skulle inte funka i akvarium tror jag. Därför fick min rosenkalla bli försöksväxt :)
jag tycker faktiskt inte min lösning är så ful thank u very much ;)
tänker kolla upp det här materialet http://www.dusk.se/hygroloninfo.htm o se om jag kan sätta det som en hel bakgrund o fylla med lecakulor o plantera =)
Nu räknade jag in din lösning i snygg-kategorin faktiskt :) Vackert akvarium, vackra krukväxter. Diskret ordnat på alla sätt och vis. Nä, de jag tänkte på, som säkert funkar väldigt bra iofs, är mörka, oplanterade och med massor av anonyma stackars små fiskar vars enda syfte är att producera näring till växterna.
hehe ja jag förstod väl nästan att du inte kunde mena mitt fina kar ;)
men det ska bli himla roligt att beställa hem den där duken o se om det går att få till ngt häftigt med det, kommer givetvis uppdatera er alla =)
Ja det blir kul att se!! Gör't snyggt bara ;)
fick svar från dem idag, det funkar utmärkt att använda även i akvarium, en bit på 200x100cm kostar 245kr, alltså en billig variant av bakgrund, det är ju dessutom ett toppenmaterial att fästa till ex mossor på, ska bli jätteroligt verkligen!
förresten har ni några andra förslag på material man kan använda förutom lecakulor? tror dock att lecakulor är mest prisvärt o bör ju faktiskt även fungera bra som biofilter, tror det här kan bli precis hur bra som helst =)
Intressant material det där! Du tänker dig alltså ha den som bakgrund på samma sätt som t ex en slimline-bakgrund? Men ska du då sätta den en bit ut och lägga Leca-kulor i mellanrummet mellan glas och bakgrund? Det verkar ju vara ett styvt material…
ja precis, lite så var min tanke, tänker även kolla om det kanske går att fästa små rötter på, bör gå att fästa med sytråd tex o även anubis o dyl borde fungera bra, vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga ännu, men tanken är att det borde vara enkelt att klippa till o silikona fast mot glaset.
Det stod att materialet är utformat som ett nät just för att växters rötter ska kunna penetrera materialet så det borde inte vara några problem. Men nu får jag såna häftiga bilder i huvudet!! Tänk om man skulle göra en sån bakgrund som du tänkt och så planterar man alla växter i bakgrunden och har ingenting alls planterat i sanden/gruset utan bara typ stenar och rötter på botten. De mera ljuskrävande växterna högre upp och anubias och dyl längre ner. Flytormbunke skulle nog göra sig vackert på det viset. Och jg som just ska avveckla mitt 54-liters och hade tänkt sälja… Hm, kanske sparar det i alla fall. Hur gör du med filtreringen då? Jag är inte bra på sånt så förklara gärna hur det fungerar. Vad för pump köper man? För det är väl varken det klassiska inner eller ytterfiltret som du aka använda?
min tanke är att köra insuget på fx6 bakom o sätt utsuget så det går över ut i karet där fisken simmar, kanske ev till o med blir så att det bara blir lite valle på botten o resten sten bara, får se, men det kommer ju i princip fungera som ett enormt biologiskt förfilter.
kan inte komma på en enda negativ grej med det faktiskt! ska bli så roligt!
#34 Vad spännande, du måste visa bilder när du väl sätter igång.
ja absolut, är i slutklämten med tentorna nu så i sommar ska jag försöka vara dels lite mer aktiv här på forumet o dels se till att få projektet igång!
Nu blir jag också sugen på att testa! Om det funkar bra för dig kanske jag ska testa fixa mitt lilla kar i höst =D
jag har skapat en egen tråd bara för hygrolon så kan vi se hur det utvecklas =)
#23 Hur gick det med din "flaskträdgård" - är den fortfarande vid liv?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#0: