Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1081 ggr
Cezix
0

Temperatur fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla på akvariefisk, Har funnit att jag, liksom många andra här, har råkat skaffa ett akvarium till (har ett 54l sen nåt år tillbaka) & sitter nu och försöker bestämma mig för vad jag ska ha i. Idén som surrar hittills är följande: Honungsgurami Platy Röd/guld Ancistrus Malaysiska sandsnäckor Det ända som får mig att tveka kring dessa val är angående Platyns värmepreferens. Det verkar som att de vill ha det lite kallare än Honungsgurami och Ancistrus. Stämmer detta, eller trivs dessa tre runt 26-27? Eller ska jag kolla runt efter någon annan som trivs i samma temp som Honungsgurami och Ancistrus? Bilden nedan är det tilltänkta karet, ska självklart i med ännu mer växter och gömställen (lyckades med konststycket att bli sjuk dagarna efter jag skaffade karet XD svärdplantan kommer ifrån 54l karet och jag hoppas på att den återhämtar sig en aning).

Cecilia.S
0

Jag själv har aldrig haft Platy, så den frågan vågar jag tyvärr inte riktigt svara på. Guppy däremot (både endlers o "vanlig"/butiksguppy) går fin-fint i 26-27 graders temp i vattnet. De är lite mindre dessutom, men ynglar också av sig rejält precis som platy 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
0

Jag har några Platy i mitt lite varmare kar (ca 27) och de trivs bra, men jag har ju andra kar så att jag kan flytta över om det inte skulle funka, jag hade nog inte vågat annars, man vill ju att alla ska ha det så bra som möjligt! =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
0

Jag har Platy i mitt 77 liters, där håller också temperaturen ca 27 grader, och det är inga problem med dessa. Men hade Platy tidigare, och de mådde inte bra i dom temperaturena. De var slöa och ville inte äta, så jag flyttade dem till ett annat akvarium, som håller ca 25 grader och då blev det fart på dem :)

Så summa sumarum, det KAN gå bra, men det finns inga garantier, jag skulle inte våga om jag inte hade möjligheten att flytta på dem om det skulle visa sig att de inte mår bra.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Cezix
0

Tack alla för svar :) Då tänker jag om och funderar lite mer kring valet av stimfisk, även om jag har äldre kar på 54l som står tomt så känns det dumt att chansa, får kolla vidare på vad som kan fungera med Honungsgurami och Ancistrus :) Guppy är helt klart ett alternativ, dock tenderar de som tex Mollys att bli många och vet inte om jag har möjlighet att sälja av ju fler de blir… Får fundera lite till, har ju tid på mig :)

MsZ
0

Inte riktigt din fråga, men är inte 54 l lite litet för iaf Ancistrus?

MsZ
0

Läste slarvigt. Det var ditt förra kar som var 54 l ser jag :)

Cezix
0

Ingen fara skedd och exakt så MsZ, planen är att ancistrusen ska få bo i 125L karet :)