Yngelkar
Hej! Mina 3 platys ser alla ganska gravida/dräktiga ut och jag har beställt som yngelkar som jag får på måndag. Bara undrade när man kan lägga ner en hona i yngelkaret? Kan hon vara där länge? Vad tycker ni?
När lägger man ner en platyhona i ett yngelkar? Typ aldrig. Inred karet med mycket växter och gömställen så klarar sig de flesta ynglen. Det är mycket skrämmande och stressande för en hona att bli instängd i en liten bur utan chans att gömma sig när det är det enda hon vill.
#1 okej, men hur vet man när man ska stoppa ner honan i karet? Finns det något tecken? :)
Som jag skrev så ska de helst inte ner i något yngelkar. Har du otur så misslyckas honan med födseln pga stress.
Du fick svar på din fråga i din andra tråd. Nej det går inte att säga med säkerhet när en hona ska yngla.
#3 okej tack så mycket!
Vad menar du med yngelkar?
Jag använder mig utav "yngelkar" som är 54liter & uppåt.
Dom där små plastbaljorna som säljs som yngelkar är ju rena skiten så vill man ha många överlevande yngel så inred ett vanligt akvarium. 54liters är perfekt för ändamålet och bra växter i ett sådant kan vara vattenpest som blir rena djungeln där yngel kan gömma sig. Till ett sådant kar kan man flytta honan och låta henne föda där sedan flyttar man tillbaka honan till det vanliga akvariet och ynglen kan växa upp till fina fiskar i 54 liters karet.
Täta vattenbyten gör så ynglen växer bra.