Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: alger
Läst 2319 ggr
fiskälskarn00
0

Happy life flytande filtermedia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag började få lite problem med alger för ett tag sen och åkte iväg till arken Zoo för att köpa algmedel, jag tänkte då köpa happy life algmedel och frågade om den var bra. Hon i butiken sa att ja det var den men att jag skulle ta denna som är i inlägget. På denna står de att den bara förebygger alger men hon i affären sa att de var den allra bästa. Dock har jag använt den nu och ifall den funkar vet någon hur lång tid det tar för den att verka?

Gal1

Lillyrod
2

Det är sällan man löser algproblem med medel. Det som finns i den flaskan är inte algmedel utan medel som hjälper till vid uppstart eller om man har problem med vattnet. 

Jag använder inte Happylifes grejer för de jag provat har inte varit bra. T ex har jag testat deras algmedel och det tog död på mina snäckor.

Försök istället att komma på vad som är fel i karet och som gör att det blir alger. Ljustid, gödning, dåliga lysrör mm mm.

Detta algbekämpningsschemat tycker jag är jättebra och man kan kolla upp hur man kan försöka lösa problemen. Med balans i karet brukar algerna försvinna till slut. 

https://zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

fiskälskarn00
0

Jag har funderat på att köpa siamesiska algätare då det är bra värden oså i karen, är det en bra idé tro?

Gal1

fiskälskarn00
0

Dock har jag förut slarvat ganska mycket med att ha tänt mycket länge, skulle det funka att bara mörklägga i några dagar?

Gal1

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
1

Man kan inte förlita sig enbart på siameser även om de är duktiga 🙂

Det bästa är att ändra rutinerna. Vad som ska ändras beror ju på vilka alger du har. I schemat jag länkade till finns de olika algerna och vad man kan göra för att få bukt med problemet.

Vet du om att du har tänt för länge så börja med att minska på det : )

Hageraset
0

Glömde skriva ;D det är en lista på vad som är effektivt mot olika alger. Hoppas den kommer till nytta.

Lillyrod
0

#6 Du får inte kopiera och lägga ut annans material. Det är straffbart och det blir Rovfisk som Sajtvärd som åker på det. Det var därför som jag länkade till schemat i mitt inlägg. Att länka till annans material är tillåtet men inte kopiera och publicera på annat ställe 🙂

Hageraset
0

Hmm. Trodde inte det räknades.

Lillyrod
1

Allt publicerat material räknas men länka går jättebra : )

[Smulan94]
0

Jag har också problem med alger, på en natt så var akvariet fullt med alger på hela baksidan, på hela sanden och alla växter var bruna. Jag rengjorde akvariet med vattenbyte, gjorde rent växter osv, men dagen efter var det fullt med alger igen. Jag vet inte vad det är för alger men på glaset är det brunt och på sanden/växterna är det brunt och grönt. Vad kan jag göra för att få bort algerna ? Bör jag skaffa malar? Jag har tänt 8-22. Det är alldeles för länge, kan det vara det som är problemet? Och förlåt för att jag snor din tråd lite.

Denna kommentar har tagits bort.
fiskälskarn00
0

Det är helt ok

Gal1

Lillyrod
0

Läs schemat!

Draken
2

Alger tyder på, som skrivet ovan, att det troligtvis finns någon form av obalans i karet. Ljus, övergödning för lite växter etc.

Jag använder aldrig kemikalier i akvariumen, utan jag försöker hitta orsaken till "problemet" och behandlar/ändrar efter det.

Visst kan det hjälpa med mörkläggning, algerna kommer förmodligen dö inom några dagar, men hittar du inte orsaken, så kommer de tillbaka igen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis