Aktivtkol i innefilter
Hej en fråga! Jag har en pump med innefilter för ett 60 liters akvarium. Med den ingick det aktivt kol som man lägger inne i filtret. Vissa påstår att det bara behövs efter medicering . Men kan köra hela tiden och byta det var 3 vecka eller så ?? För övrigt så bryts avföringen från fiskarna inte ner så lätt..
Man behöver inte använda kol om man inte har något problem med vattnet. De flesta använder det till att få bort medicinrester med efter sjukdom.
Det finns de som kör med det hela tiden så det är lite en smaksak.
Något att tänka på är att det kan neutralisera växtnäring också om man använder det.
Jag använder endast aktivt kol efter medicinering.
Tackar för snabba svar! Då väljer jag att skippa kolet nu då.
Lär mig, ni som kan det här: Vad är skillnaden på mitt svarta kolfilter jag har i filterbehållaren i mitt nya Juwel-kar jämfört med "aktivt kol" som ni pratar om här? Eller är det samma sak?
Jag skulle tro att det är samma sak.
Jag har tagit ut kolfiltret ur behållaren på mina Juwelkar och lagt dit filtermatta eller biobollar istället :)
Aha? Varför inget kolfilter, undrar en novis? Och vad är biobollar för något? Jag har ju tagit ur mitt nu medans jag behandlar mot alger (enligt anvisning på flaskan) och undrar om det blir förstört av att ligga och torka i luften… :-)
Om du har växter och vill ha gödning så neutraliserar kolfiltret gödningen bl a. Det är onödigt om man har tjänligt vatten att använda kol.
Ingen idé att ha i medel mot alger om du inte rättar till orsaken till att de kommer. Kolfiltret kan ha en roll där.
Håller med ovanstående :)
Vad menar du att kolfiltret spelar för roll? Att det kommer alger eller att det hjälper till att hålla algerna borta?
Att det kommer alger. Du häller i växtgödning som kolfiltret neutraliserar. Vissa delar kan bli kvar och har du otur så är det algerna som vinner på det.
Om man får alger i ett kar som tidigare varit i balans eller i ett kar som aldrig verkar komma i balans så måste man komma på varför inte bara hälla i algmedel. Är felet kvar så kommer det bara nya alger så fort medlet är borta.
Det här schemat tycker jag är toppen. Här kan man kolla på olika alger och hur man bekämpar dem.
Lite OT här men ändå : )
Det jag tror att Lillyrod menar är att kolfiltret kan ha en viss påverkan på vattnet som kan vara en anledning till att det växer alger. Dvs att vattnet blir ostabilt och att algerna då tar det som en chans till att växa. Anledningen till att algerna då uppkommer bör i första hand tas i tu med innan onödiga medel tillsätts, då dessa (med otur) kan vara farliga för bakteriekulturen eller djuren i karet. 🙂 Alltså: försök komma på orsaken till att du har fått algtillväxt i karet - och till nästa gång: försök undvika att använda medel för att bekämpa algerna. 👍 Kolfiltret kan vara en bakomliggande orsak till algtillväxten, t.ex.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Det finns både malar och snäckor (beroende på storlek på karet) som är duktiga på att ta alger. jag använder mig, i första hand, av djur som kan bekämpa algerna innan jag tar till bekämpningsmedel :)