Vad har jag fått för djur??
Upptäckte idag att jag har fått små, små, ja pyttesmå djur i akvariet. Det är svårt att se hur de ser ut, men de är max 1 mm stora och ser ut enligt den mycket suddiga bilden jag bifogar. Vete sjutton hur jag bättre kan beskriva dem… Jag har dessutom hittat en vit mask på några mm som simmade omkring.
Är det någon här som känner igen dessa djur och vet vad det är? Är det ok att ha dem eller är det något man bör göra något åt?
Alla sådana konstiga djur kommer för det mesta med övermatning. Det du har på rutan är jag osäker på men den lilla vita masken är förmodligen nematoder och helt ofarliga.
Har du fisk i karet kommer de att ta maskarna iallafall. Plutten på rutan lämnar jag till någon annan att svara på : )
Hoppkräfta?
Nematoder kan dyka upp ändå. Matar du inget alls tycker jag synd om djuren. De klarar sig inte på enbart alger. Det är inte tillräckligt för dem.
Jag tycker inte att man ska hålla djur på existensminimum. Ja de överlever kanske men varför hålla dem så?
Jag förstår inte sådant.
Masken du beskriver låter som en nematod. De finns i varenda akvarium och du behöver inte oroa dig över dem vid små mängder. Men finns dem i stora mängder tyder det oftast på bl.a övermatning och det är nåt man borde åtgärda.
Krypet på bilden ser ut som en hoppkräfta. De är också helt ofarliga och tyder på god vattenmiljö :)
#6 Jag måste välja vilka råd jag ska gå efter, antingen de jag får här på nätet eller de jag får i djuraffären. Får jag olika råd så väljer jag djuraffärens och de tycker jag bör vänta med mat tills jag skaffar fler djur. Fram tills dess, (om några veckor), räcker det gott och väl med algerna. Räkorna får utöver algerna mat från det som ancistrusen lämnar efter sig. Börjar jag mata måste jag ge väldigt lite och då är sannolikheten inte så stor att de ens hittar den. Ger jag mer mat så att de hittar den kommer mycket mat bli liggande oäten, vilket inte är bra för vattenmiljön. Så därför väljer jag att låta dem knapra på alger så länge. Skulle algerna ta slut medan jag är borta de två veckorna jag försvinner nu så kommer de äta på växterna. Allt enligt vad som låter som kunnig personal i min lokala akvarieaffär. Men jag förstår din tanke, jag vill heller inte att djuren ska leva på existensminimum.
#1 #7 Vad skönt att höra om masken, jag blev lite nervös när jag såg den. :-)
Du kan vara lugn för att maten hittas. Räkor är otroligt snabba på mat. De märker på några få sekunder att det serverats mat och de låter inget ligga kvar.
Djuraffärer är tyvärr de som oftast inte har en aning om vad de pratar om. Önskar verkligen att det vore annorlunda.
Hoppas du ätit gott ikväll 😉
Hoppkräfta och nematoder.
Hoppkräftan vet jag inte mycket om, men däremot ställer jag mig lite kritisk till att Nematoder är ofarliga. de tog det mesta jag hade av räkor och snäckor i mitt 112 liters. 3 räkor, av ett 50 tal, överlevde. De få snäckor som överlevde fick jag avliva.
#10 Är du säker på att det var nematoder du hade? Jag har aldrig upplevt något negativt med nematoder förutom att de är äckliga :). Kan det varit planarier du haft?
Det var nog en blandad kompott av både planaria och nematoder. Jag fick tillslut riva hela karet och kasta allt som var i det. Allt blev nytt inköpt, tom pump och sand. Blev inte av med eländet hur jag än gjorde 😕 På slutet innan rivninmg hade jag även svarta maskar, såg ut som planaria men kolsvarta. Har ingen aning om vad det var, och det visste ingen annan heller :/
#12 Nämen usch vad tråkigt :/. De borde vara planarierna som var problemet. De kan faktist ge sig på invånarna och är skadliga. Synd att du inte blev av med dem, testade du planariafällor? Annars funkar avmaskningsmedel för hundar (axilur). Axilur är inte skadligt för räkor eller fiskar men tyvärr finns det vissa snäckor som inte tål det :/.
Jag provade allt utom axilur, blev iaf inte av med dem . Men nu är de borta iaf . Karet har jättestabila värden och fungerar alldeles lysande :) Matar ytterst sparsamt, och jag hoppas att jag slipper problemet i fortsättningen.
Alltså, hur vågar ni hålla på med medel som inte är avsedda för akvariedjur? Jag skulle aldrig komma på tanken… 😃Chansar man eller läser man på internet eller frågar man i affären eller hur gör ni? 🤔
Jag är överhuvudtaget restriktiv med att använda kemikalier i akvariumet. Jag försöker lösa eventuella problem utan att använda medel alls :)