Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1370 ggr
Dessiibell
0

Ålder

Hur vet man hur gammal olika fiskar kan bli?

Draken
0

Det kan man inte veta säkert. Ciklider och malar kan dock bli mycket gamla under rätt förhållanden.

Mindre fisk, såsom levandefödare, tetror etc lever inte alls lika länge. Max 1-2 år, om än så länge. Vissa dvärgciklider är så sönderavlade att man har tur om de överlever ett halvår efter att man har köpt dem.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Det vet man inte. Om man håller fisk med de rätta förutsättningarna och gör så gott man kan så blir vissa arter väldigt gamla. 20 år är inte omöjligt. Allt beror på hur man håller dem : )

Dessiibell
0

Okej. Jag frågade bara för förra veckan så dog tre 5 månaders yngel på bara några dagar då dom fastnade bakom pumpen. För en månad sen dog en fullvuxen platy och igår så hittade jag mina två sewellia sp. spotted döda och jag vet inte varför någon av dom har dött jag har bara några gissningar. Kan det vara så att min hanplaty jagar och stressar dom andra platyn så, för han är lite av en aggressiv typ eller kan det vara mina kardinaltetror? Varför sewellia sp. spotted dog har jag inte en susning om då dom trivdes jätte bra i mitt kar och bara haft dom sen augusti så kan det varit ålder?

Lillyrod
0

Att fiskar dör för att de fastnar och skadar sig är ju inte så konstigt. 

Sewillia har ganska hårda krav på sin omgivning. De vill ha mycket sten och väldigt strömt vatten för att trivas bra. Det kan ha varit en anledning. 

Om många fiskar dör på kort tid skulle jag ta mej en funderare på vad som kan vara fel. Att kolla vattenvärdena med ordentliga dropptester är väl det första man gör. 

Att en platy stressar ihjäl de andra tror jag inte.

Dessiibell
0

Kan det vara kardinaltetrorna för dom har jag haft problem med förut? Men min playt hane han jagar andra i karet men du tror ändå det inte är problemet?

Lillyrod
0

Nej jag tror inte det är problemet. Vattenkvalitén är det första man kollar. Sen kan det vara så att värdena inte är bra för några av arterna men ok för några. Det är därför man ska kolla att alla fiskar i karet vill ha samma sorts boende.

Draken
0

Kolla nitrit. Det skulle jag ha gjort.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis