Vad heter denna mal?
Det är en Plecomal. Den blir ordentligt stor, så hoppas att du har ett akvarium på minst 600 liter.
Just nu är dom små och dom bor i ett 375 liters kar men jag och sambo letar hus och då blir det ett större sen och skulle det inte bli det så kommer jag hitta ett jätte fint hem åt dom så var inte orolig :) Vet du vilken sorts pleco? Vad mer än flingmat kan jag mata dom med?
Algtabletter t.ex. tropical algae wafers 🙂 det ser ut att vara en Pterygoplichthys_ gibbiceps 🙂 _
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Det är svårt att avla på dom och än så länge är dom mycket små så det är svårt att se könsskillnad, sen när dom är äldre kan ett vant öga se skillnaden genom att kolla på könsöppningen och huvudet. dock är det mycket svårt att se på huvudet då skillnaden är så yttepytteliten
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Oj.
Det där är en P. gibbiceps även kallad "Segelfenspleco". De är väldigt tåliga fiskar, supertrevliga, matglada, hyffsat orädda, nyfikna och kan bli väldigt tama. ❤️
Och det är en av de vanligaste fiskarna som hamnar fel i akvarievärlden, gång, på gång, på gång. Gibbicepsen blir nämligen STOR, inte bara på längden utan den blir också väldigt bred, det är en massiv fisk!
De växer snabbt! Första året växer de under OK förutsättningar lätt från 5 cm till +25 cm, men det kan gå mycket snabbare också. Efter de första två åren går det betydligt långsammare med tillväxten, men då är det alltså en stor fisk, redan då. Och de ska växa fort, gör de inte det så är det något som är fel. Jag har en fyraåring som är ca 45 cm, han är på god väg att växa ur mitt 720 liters akvarium och då har han inte ens växt speciellt snabbt för att vara en gibbiceps.
En fullvuxen gibbiceps är nämligen på tok för stor för ett vanligt 720 liters kar. Den blir lika långa (och ibland längre) som ett sådant kar är brett, alltså60 cm!
Jag skulle säga att absolut minsta måtten på ett akvarium för att hålla en gibbiceps på ett schysst sätt, livet ut, egentligen skulle vara 200 cm långt, 80 cm brett och 60 cm högt. Det blir 960 liter.
Men ju större kar desto bättre eftersom det är en rätt aktiv fisk även dagtid. Den skitar också ner något otroligt mycket, så extra vattenvolym skadar aldrig… Mycket och effektiv filtrering är också ett måste för att hålla bra vattenkvalitet.
Här är en filmsnutt som ger ett bra perspektiv på hur stora de faktiskt blir tillslut.
Som foder bör du ge den algtabletter och olika grönsaker, inte flingfoder. Jag rekommenderar starkt skalad sötpotatis som du sätter på en gaffel och lägger ner i akvariet. De gillar även skalade gröna ärtor. De älskar att få en bit räka någon gång ibland också.
De odlas i stora dammar så det är väldigt svårt att odla dem hemma. De är också revirhävdande mot artfränder, framförallt som äldre så det blir oftast bara bråk om man har mer än en. Även liknande arter i ungefär samma storlek kan bli ett problem. De blir 25-30 år gamla ungefär.