Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1011 ggr
Ariela
0

Hej

Jag har flera olika molly fiskar och just nu har ja 3 st som är väldigt stora, kan de vara så att det är yngel? Och när vet man att det är dags för honan att föda. Tacksam för hjälp med svar

Lamina
0

Har du Molly av olika kön så kommer det garanterat komma yngel förr eller senare. Massor av dom.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Smulan94]
0

Jag fick ca 6 yngel för ca 4 veckor sedan, nu har jag en kvar. Fick inga fler för hanen dog.

Ariela
0

Men när vet man exakt när det är dags? Har ju som sagt inte haft denna sorten förr så vet inte mycket om dom! Misstänker att denna är med yngel. Någon som ser de o vet när de är dags. Hur många kan de få?

Denna kommentar har tagits bort.
Ariela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är denna med yngel och hur dags blir de

Cecilia.S
1

Hej! :) Som tidigare skrivet är det nästan garanterat så att dina molly-honor är dräktiga om de går eller har simmat ihop med hanar av samma art. Som du kan se på den nästan kantiga magen nedtill är din hona på bilden dräktig. Så kantig blir den dock ofta när det börjar närma sig yngling, Dvs när hon ynglar av sig och hon får sina yngel. Hur lång tid det är kvar, mer exakt, är dock svårt att säga. Det är individuellt och kan variera väldigt mycket, så du får vänta och se :) Med mycket växter i karet kommer dina yngel klara sig utmärkt som de är. Undvik yngelpåse/korg/bur, det är mest stressigt för honan. Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Ariela
1

Hej! Tack så mycket för ditt svar, OK åh spännande detta kommer att bli. Men äter inte fiskarna upp sina yngel? Har flera Guppy honor som fått bebisar och nu igår hittade ja en liten kvar som ja nu har förvarat i ett yngelkar. Har även en hona där i nu som ska ha vilken dag som helst.

Cecilia.S
0

Om du har tillräckligt mycket växter och gömställen bör det inte vara några problem. De friska ynglen överlever om de har möjlighet att söka skydd :) T.ex. hornsärv, vallisneria, javaormbunke och mossa tycker jag ger väldigt bra skydd.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
0

Cecilia.S har gett dig bra svar och jag kan bara bekräfta vad hon säger :) Det är näst intill omöjligt att säga exact när hon släpper sina yngel, man kan se att magen blir nästan fyrkantig när det är dags så jag tror att din hona kan ha en stund kvar, men inte så väldigt länge.

Jag brukar låta mina honor föda i akvariumet, har du mycket växter och gömställen så kommer de starkaste ynglen att överleva.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ariela
0

Har två stora växter i där sen typ en grotta så ja hoppas de duger åt dom. Hittade en yngel igår efter en Guppy som hade fått. Men den tog ja och la i ett yngelkar. Ska bli spännande att se när hon får sina bebisar :) någon som vet hur många de kan få i en kull

Ariela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som kan hjälpa mig och säga när det är daga för henne att få sina yngel

Lillyrod
1

Det går inte att säga exakt. En del blir så stora så man tror de ska spricka innan och en del syns det knappt på. Stänger du in henne i en sån liten yngelbox försöker hon antingen hålla sig eller kan de komma för tidigt. Allt hon vill är att gömma sig när det är dags och det kan hon inte där. Det är ju knappt plats att vända sig för en molly och väldigt stressande. 

Gör henne en tjänst och släpp ut henne igen så kommer hon att yngla när det är dags för henne : )

Ariela
0

Har ju fått sagt till mig att köpa en sådant till dom då de ska läggas där innan de ska föda! Det sa dom på zoo till mig. Men jag är så rädd att de andra ska äta upp mina yngel.

Lillyrod
0

Det är klart att de säger det. Då får de sälja en pryl till ju. Många affärer är bra med kunnig personal. Sen har vi den andra sortens affärer där personalen i första hand är säljare. Djuren kommer på andra plats.

Ariela
0

Så dom äter inte upp mina yngel då när hon väl släpper dom?

Draken
0

Guppy bruka normalt inte äta upp sina yngel, men andra fiskar i karet kan göra det. men har du mycket växter och gömställen så kommer e starkaste ynglen överleva. Mina levandefödare släpper alltid sina yngel i akvariumet, ibland försvinner de flesta och ibland överlever de flesta.

Men viktigt är att det finns massa växter och gömställen, så ynglen kan hålla sig undan.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis