Ung Ancistrus vaktar grotta?
Jag har en albino Ancistrus, den har precis kommit upp i storlek så man ska kunna se könet, än så länge ser det ut som en hona med 100% säkerhet, inga spröt alls, dock kan det ju vara en hane som utvecklas sent? Den har hur som helst lagt sig i en grotta och vaktar den varje dag, lämnar bara för att äta och sen snabbt in i grottan. Den ligger som en hane när dem tränar fläktning, bara det att den inte fläktar utan den ligger helt still och låter bara igen annan komma in i grottan. Och grottan är tom inuti, så fattar inte vad den håller med? I karer går även 2 yngre Ancistrus som ännu är för små för att könsbestämma. Vad tror ni? Ung hona som gjort det till sitt revir? Ung hane som ännu inte utvecklat sprött och tränar på att fläkta men är dålig?
Svårt att säga men är de unga exemplar så tror jag att grottan är MIN bara MIN i fiskens ögon 😉 Det kan vara både hona och hane som tar revir.
Jag misstänker, som ovanstående skriver, att hen tycker att detta är MIN grotta och ingen annan ska få komma här och komma. 😉
#1 & #2 ja jag misstänker det kunde vara något sånt, då får den väl fortsätta muppa sig med sin grotta ^_^