Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1354 ggr
hund_katt
1

Funkar dessa ihop?

Jag har ett kar som kommer vara tomt när jag lyckas sälja de oväntade cikliderna som vi fick med ett annat kar, och funderar nu på vilka fiskar jag vill ha.

De jag tittat på är:
Corydoras panda, 22-25°C, Sydamerika.
Siamesisk algätare, 24-27°C, Asien.
Kuhliiål, 21-26°C, Asien.
Normans lyktögonfisk, 22-26°C, Afrika.
Kardinaltetra, 23-28°C, Sydamerika.
Endler, 23-28°C, Sydamerika.

Funkar detta? Eller blir det dumt? Om jag har en temp på 24-25°C så borde det väl funka? Eller går det inte med tanke på att de kommer från olika världsdelar? Är osäker på endler med, då den verkar vilja ha hårdare vatten än de andra. Den vill ha 7-8 pH medan de andra vill ha ca 6-7 pH.

Ett 400liters kar, så det borde inte vara för litet eller?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Mateoz
1

Det ska fungera. Se bara till att ha stabila värden. Dock hittar jag inte så mycket info om lyktögonfisken så vet inte vilka värden de vill ha men annars bör alla andra arter passa bra ihop.

hund_katt
2

Nä, jag hittar en del på engelska sidor, finns på zoopet men man måste vara medlem för att se info. Man kan se en del info om man söker och trycker på pluset i kanten istället för namnet.

Men jag satsar på detta då, lär ju se om det blir dåligt ju närmre målet jag kommer och lär ju ta ett tag innan de första kommer med tanke på cikliderna(de verkar inte så lättsålda 😴Djuraffären brukar ta emot fiskar men ciklider, just för de var svårsålda, ville dom inte ha. Dom har dock väldigt fina lyktögonfiskar där nu, som har lite gul nyans i så de är inte sådär grå och tråkiga. så kanske ska köpa några redan nu och sätta i något av de andra karen så länge… well well 😃 varför skulle dom få hem så fina just nu..

Draken
1

Zebracikliden är mycket svårsålda. De förökar sig kopiöst, och de har en fenomenal förmåga att klara stora kullar, även med andra ganska stora fiskar. Jag har ett par i mitt stora akvarium, DÄR brukar de inte klara kullarna, men det är enda gången jag har varit med om (har haft Zebra tidigare också) att de inte har lyckats dra upp kullarna.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hund_katt
1

Ja, får se om jag lyckas bli av med dom 😅vet inte hur länge dom lever, inte hur gamla dom är heller 🤔

Draken
1

Cikliderna kan bli ganska gamla. Jag har haft ciklider som har blivit uppemot 8-10 år gamla.

Hade du bott närmare så hade jag tagit elfenbenen av dig 😕 Men försök lägg upp även på FB i olika grupper. Men som sagt, tror inte du kan få ut något för dem, däremot kan du skriva att du vill ha en symbolisk summa (tyvärr finns det många som vill ha bara för att det råkar vara gratis, de har ingen aning om vad de får eller hur de skall hållas)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

hund_katt
0

ja, vi har lagt upp på i princip alla grupper vi kunnat hitta på facebook. Möjligtvis att en kunde ha dom, men hen bor i Stockholm så är ju tyvärr en bit… Vi kanske löser transporten dock. Men löser det sig inte så tar vi nog bort dom, möjligtvis behåller ett par. Ett par har fått ungar nu så nu börjar dom bli rätt ilskna mot varandra så det är nog snällast att ta bort dom snart.

Förresten, händer det att dom stjäl varandras ungar? det var två par som hade lagt rom, elfenbenscikliden och en vanligt färgad och deras partners då. Men sen när de hade kläckts så är det bara den vanliga som har ungar.

Draken
0

Tror inte de stjäl varandras ungar, men däremot så plockar de nog de andras yngel (äter upp dem) för att säkra sina egna yngels tillväxt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

hund_katt
0

antog att de hade blivit uppätna, men blev ändå lite fundersam över det.