Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1014 ggr
Normix
0

Tjockare glas i botten

Hej! Jag tänker beställa ett måttbyggt akvarium i 8mm glas. Undrar om det är ok att ha botten i 8mm glas eller blir det bättre på något sätt om jag  beställer med 10mm glas i botten?

Mateoz
2

Det beror på vilka mått och volym akvariet har. Ofta är det höjden som har störst påverkan på tjockleken.  Men om den minsta rekommenderade tjockleken skulle vara 8 mm kan du köra på det, men det skadar ju inte med tjockare glas.  Se bara till att hela bottnen av akvariet vilar jämnt på bordet/ytan den ska stå på och om det är helglas ha något underlägg.

Normix
0

Tack för svaret! Jo, det kommer att vara helglas. Längden 120cm, bredden  och höjden 50cm så att det räcker med 8mm. Hoppas att man kan bygga ett akvarium exakt enligt måtten så att hela botten vilar jämt på bordet. Har ett Juwel bord.

Denarau
0

Bänken till ett Juwel Rio 240 är 41 cm brett. Hur bred är din bänk med tanke på att ditt nybeställda akvarie kommer att vara 50 cm brett? :)

Normix
1

Bänken är till Rio 300/350 och är 51cm bred och 121cm lång. Ska det vara exakt så är det 120,6 x 50,6cm. Tänkte beställa akvarium enligt det måttet. Höjd 50cm. Enligt beräkningen blir det ett 305 liters kar. Räknar man innermått så blir det 285 liter om man skulle fylla på helt fullt men det gör man aldrig :)

kallepudas
3

Jag skulle nog valt 10mm i botten för när jag kollar runt på kar som ligger på 300l & över det så har dom flesta 10mm.

Ett 300L optiwhite som finns på imaxo har 10mm alla sidor.

Ett vanligt 375L har ju botten 10mm & gavlarna 8mm.

Normix
0

Tack för tipset! :)