Räcker PMDD till?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej på er
Jag kämpar på med mitt kar och det är så galet kul!! Jag tröttnade dock på den scape jag hade och har gjort om helt vilket innebär att några växter liksom fick börja om igen men de tar sig :-)
Jag har haft lite problem dock med mina röda växter samt låga växter. Jag misstänker att de inte får tillräckligt med ljus från mina två T5rör (54w highlite day) så idag tog jag mig i kragen och gjorde slut på kommande julklappspengar genom att köpa mig en ny ledbelysning.
Denna: http://godhemszoo.se/index.php?route=product/product&path=59_138_118_211&product_id=1095
Den ska ge mer ljus än det jag har och även mer ljus än om jag hade bytt till Juwels Helialux vilket så klart hade varit smidigt då den passar och locken kan användas.
Men nu blir det "locklöst" och jag kan börja ha växter ovanför karet och även som får växa ut ur karet. Spännande :-D
MEN…
Jag undrar om det kan vara fler faktorer som spelar in än bara ljuset?
Jag har trycksatt Co2. Kör 3-4 bubblor per sekund. Bottennäringstabletter JBL och idag beställde jag även ADA bottenstavar för att ge lite extra. Hoppas det inte blir för mycket. Men trycker jag ner dem bra så borde det väl inte vara ngn fara hoppas jag.
Jag ger full dos PMDD varje vecka vid vattenbyte 40% plus att jag ger full dos varannan dag utöver detta.
Jag gjorde test precis nyss och då låg fosfat () på 0.25 ca och Nitrat () på
De enda övriga tester jag har hemma är Nitrit, PH och vattenhårdhet (kommer inte ihåg vad det heter) och de antar jag inte spelar någon roll i detta fallet.
Det PMDD jag har är 4 olika:
KNO3
K2SO4
KH2PO4
Micro+
Jag doserar dem alla varje gång och lika mycket (normaldos).
Någon som vet om det "räcker till" eller om det behövs något mer? Eller slänger jag i för mycket?
Eller tror ni helt enkelt att det är ljuset som är boven (i så fall löser det ju sig snart förhoppningsvis).
Skickar med en film som jag tog idag:
Lägger en bild i kommentar också
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
En bild från i förrgår
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Röda växter behöver järn och det brukar de få genom Micro-vätskan som följer PMDD. Jag har aldrig använt CO2 så där kan jag inte uttala mej men jag kör knappt full dos PMDD vid vattenbyte och det räcker för mina växter. Även de röda. Du kanske behöver lite extra järn? Se upp bara så dina invånare tål det. Många fiskar/räkor är känsliga för metaller.
Ska jag öka micron bara då? Eller finns det ngt annat sätt?
Hur många timmar har du tänt? Reflektorer?
Tänt 8tim per dag. Japp, reflektorer har jag
Du skulle kanske kunna prov att öka antalet ljustimmar med 1–1,5 h/dygn. Det hade jag gjort!
Du kan ju om du vill pröva med att tillsätta enbart lite extra järn.
http://www.zooplus.se/shop/akvarium/preparat/vaxtnaring/easy_life/278879
Den har jag.
Jag ska prova att öka timmarna lite och även beställa järntillskottet du rek Lillyrod ! Tack för tipsen!