Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1613 ggr
Änglakort
1

Stor plastback som akvarie någon?

Hej! Finns det någon här som har och i så fall även har bilder på stor plastback som används som akvarium? Med inredning och allt. Mitt akvarium i glas började läcka och hej å hå vilket ståhej det blev. Hur som helst så köpte jag en genomskinlig plastback där de får hålla till tills jag får ett nytt. Jag var rädd att de skulle typ dö i plastbacken så jag googlade runt. Det visar sig att många har just plastbackar som akvarium - inget läckage mm. som fungerar perfekt. Det var bara text om de som har akvarium så . Fann jag inga bilder . Men någon av er som har det? Hur stort och hur ser det ut? Funkar det fint? Ha det fint!

Mateoz
1

Jag har använt plastbackar förr som tillfälligt akvarium. Det har aldrig varit något problem :)

Änglakort
1

#1 Härligt!! : )) Jag skulle gärna vilja höra om någon använder plastback SOM akvarium. Alltså inget tillfälligt utan alltid : ))

Denarau
5

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4f2db469d3b4fd6107006b96-fragor-fran-nyborjare

Plastbackar brukar ju inte vara speciellt stora. De brukar rymma mellan 20 och 50 liter. Det är få fiskar som trivs med så få liter att simma runt i. När man tillsatt inredning kommer backen att rymma ännu mindre vatten eftersom inredning också tar plats. Jag anser att en back inte är tillräckligt för att hålla fiskar i permanent.  Möjligtvis som yngel eller karantän-kar men inget annat! Plastbackar är generellt sett inte skapta för att hålla fiskar i och kan  utsöndra farliga ämnen som gör att fiskarna skadas och dör.

Lillyrod
2

Risken är som #3 säger att backen läcker ut ämnen som inte är så bra. Sen ser du ju inte in i en plastback för plasten är inte genomskinlig. Där bör diskussionen vara avslutad 😃

Mateoz
1

Du fick ett ypperligt svar av #3 :)

Änglakort
0

Okej tack tack för svar!! : ))

[SonjaG]
0

Det jag upplevt när jag tillfälligt haft fiskar där är att de bågnar. Och då handlar det om 30 liters back. Jag har stagat upp det tvärs över för att det inte "ska hända ngt!.

kallepudas
2

Poängen med akvarium & fiskar är ju att kunna se dessa och det blir ju svårt när dom är i en plastback.

Draken
1

Jag skulle inte ha fiskar i en plastback permanent :/

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Hageraset
0

Jag vet att många har slöjstjärtar som ska avlas i baljor ( stora ) ca 2 - 300 liter. de brukar ofta vara svarta(baljorna) men skulle tro att de är gjorda specifikt för att kunna användas som fisk behållare. Men plastbackar har jag inte sett någon använda. Men så länge de inte ger ifrån sig ämnen som skadar fiskarna går det nog att ha det som temporär behållare till fisk .

Draken
3

Som temporär förvaring fungerar det säkert utmärkt, men inte som permanent. Jag har haft stora ciklider temporärt i plastbaljor (150-200 liter) men det har varit när jag har bytt akvarium eller vid längre frakt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis