Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 1522 ggr
JoakimJansson85
1

Hjälp att identifiera fiskart

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken lyder skulle jag behöva hjälp att identifiera en fiskart på bilden som är tagen hos en vän. Någon form av ciklid är det.

Lillyrod
1

Ändrade kategorin. Artbeskrivningar är om du lägger upp en artbeskrivning på en fisk eller art som ska ingå i sajtens Lexikon. Den här kallar vi Vilken fisk? Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men Rovfisk kan säkert 😉

JoakimJansson85
1

Jaha ok då vet jag :) tyckte jag valde rätt och försöker vara noga ;)

Lillyrod
1

Inte så lätt men vi flyttar om det blir tokigt så ingen fara : )

hejkomochhjälpmig
1

Jag är urdålig på ciklider då jag inte gillar de flesta som finns inom hobbyn alls🤐, men det ser ut att kunna vara en ung Guldsömciklid (Andinoacara rivulatus). Silversömsikliden är snarlik också, men den har inte så gul söm på stjärten… någon fisk ur det släktet bör det väl vara i alla fall… :)

molam
1

Det är en guldsömsciklid, ser ut som en hona, och kräver rätt stort akvarium, och blir Väldigt ilsken/Revirhävdande vid Lek. Annars, en rätt fredlig fisk.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

hejkomochhjälpmig
1

#5 Ja, det är ju inte utan anledning den kallas för "Green Terror". 😮😃

Draken
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Guldsömsciklid, hona. Den behöver inte vara speciellt ung, honorna blit betydligt mindre än hannarnas 25-30 cm. Honorna blir bara kring 15 cm som störst.
De kräver ett akvarium på minst 600 liter.

Relativt fredlig förutom, vid lek och yngelvård (där kommer namnet "green terror" in). Hannarna kan dock vara ganska så gramse när de blir äldre.

Fullvuxen hane på bilden.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

JoakimJansson85
1

Perfekt tackar för svar :)