Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: akvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
LĂ€st 1780 ggr
Cecilia.S
2017-10-12 16:45
2

Co2-system

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej pĂ„ er alla đŸ™‚ Tanken vandrar och jag Ă€r nu inne pĂ„ spĂ„ret att skapa ett eget Co2-system till 240 litern som stĂ„r igĂ„ng hĂ€r hemma. Jag har ingen supertjock plĂ„nbok och dĂ€rför passar det alternativet mig vĂ€ldigt bra, men jag Ă€r samtidigt medveten om att det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att fĂ„ det stabilt. Jag har tĂ€nkt mig nĂ„got liknande som visas i denna video.

Till frÄgan: vad tycker ni om att skapa ett eget Co2-system?

[Bifogad bild för att "liva upp" inlÀgget lite, det blir sÄ trÄkigt annars :p]

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. BÀttre Àn sÄ blir det inte.

Medarbetare pĂ„ Ridsport & f.d. medarbetare pĂ„ Akvariefisk

Lillyrod
2017-10-12 18:10
0

Jag har aldrig anvĂ€nt Co2 men det vore roligt. Jag gillar ju vĂ€xterna minst lika mycket som fiskarna i karen : ) 

Att skapa ett eget system Àr vad jag ocksÄ hört vÀldigt svÄrt men kÀnner du för det sÄ kör : )

Cecilia.S
2017-10-12 18:57
0

Vad jag har förstÄtt gÄr det inte att fÄ tag i ett helt system (som funkar för 240 l) som Àr billigare Àn ca 2000 kr. Dom pengarna lÀgger jag hellre pÄ nÄgot annat, eller sparar som buffert om nÄgot hÀnder med fiskarna/nÄgot annat djur hÀr hemma. :P Jag ska lÀsa vidare om hemmagjord mÀsk. Men om nÄgon har erfarenhet av det eller andra invÀndningar fÄr ni gÀrna skriva en kommentar :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. BÀttre Àn sÄ blir det inte.

Draken
2017-10-13 08:05
1

Jag har haft hemmagjord mĂ€sk, men dĂ„ hade jag innan köpt ett CO2 system, ett enkelt med en flaska och en luftslang. Men jag tror man borde kunna fixa det ganska enkelt med en Pet-flaska 
eller ?

Kommer följa den hÀr trÄden, kan bli intressant :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis

Cecilia.S
2017-10-13 09:11
0

Roligt att du vill följa đŸ™‚ 

Jag har tĂ€nkt köpa en fĂ€rdig, billig, konstruktion frĂ„n t.ex. ebay. DĂ€r fĂ„r jag lock och slangar m.m. för ca 100-150 kr. Det ska jag koppla in till tvĂ„ st coca cola flaskor (en med mĂ€sk och en med vatten, "reningsverk", sĂ„ att mĂ€sken aldrig ska riskera rinna ned i akvariet). Sen ska jag köpa en bubbelrĂ€knare och en del som gör bubblorna mindre innan de sprids i akvariet. Det gĂ„r ocksĂ„ pĂ„ ca 150 kr đŸ˜›

Mateoz
2017-10-13 12:25
0

SpĂ€nnande! Har sjĂ€lv varit sugen pĂ„ att testa detta men det har aldrig blivit av đŸ˜ƒ

Mee301
2017-12-04 10:01
0

Provade detta för ett tag sedan, tyvĂ€rr Ă€r min erfarenhet av försöket inte sĂ„ bra. Jag tyckte det var svĂ„rt att hĂ„lla ett jĂ€mt flöde av co2. Variationen var stor och det gav inte det resultat som jag önskade. Ett annat problem som jag tyckte var irriterande
 doften. Det luktar inte sĂ€rskilt friskt. Nej jag gav upp och köpte ett begagnat system pĂ„ nĂ€tet. Nu Ă€r jag nöjd. Men jag tycker inte det Ă€r fel att prova ett sĂ„dant system som du Ă€r inne pĂ„, det ger iaf en lĂ€rdom och kunskap. Jag önskar dig lycka till.