Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 1490 ggr
...3333
0

är denna platy gravid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Bara undrar om min Platy kommer få yngel snart? Den har ingen sådan gravidfläck men tydligen behöver de inte ha det för att vara gravida. PS. Har försökt att inte ge dem så mycket mat så tror inte att det beror på övermatning

Lillyrod
0

Alla levandefödare som går med hane är dräktiga mer eller mindre hela tiden. Ja det är svårt att säga precis när de tänker yngla. Det går inte att säga med säkerhet : )

...3333
0

#1 tack så mycket för all hjälp idag haha

Tjeja
0

En liten parentes bara..

Inget djur och inte heller fisk är gravid! 😉Det heter dräktig när det handlar om djur. Om ens det när man talar om fisk.. de kanske är stinna istället eller nåt?! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

...3333
1

#3 okej tack haha, var osäker om dräktig gällde fiskar också eller bara däggdjur :)

hejkomochhjälpmig
2

#3 När det gäller fisk så heter det att… De är med BARN! Väntar smått! Massor med bullar i ungnen!  😃❤️

(OT och rörigt som bara den men… Benämningarna är för fattiga och ologiska när det gäller detta att jag blir helt snurrig. Jag försöker hitta ordning där det inte finns någon och det är kanske det som är själva problemet.)

Just "äggläggande" fiskar kallas mycket riktigt för romstinna och egentligen så ska väl bara dräktiga däggdjur kallas för dräktiga om det ska vara någon ordning på det. Alternativt så borde alla andra vivipara varelser också kallas för dräktiga när de bär på nya liv? 

För vad kallar vi levandefödare tandkarpar (såsom platyn) då? De tillhör ju också de vivipara varelserna så de är ju inte romstinna. Vad kallas de för när de är havande?  De kallar man vanligtvis för dräktiga.

Kloakdjuren är inte dräktiga dock, trots att de är (en underklass av) däggdjur. Så en viss typ av däggdjur (och människan då som istället är gravid) får inte kallas dräktiga men en fisk kan vara det?

Vad säger man om fåglar och reptiler egentligen? "Äggtunga" har jag för mig att man kan säga utan att ha fel?

Det finns reptiler och insekter som föder levande ungar också men de får inte kallas dräktiga. Vad man kallar dem på svenska har jag inte en susning om.

Men på engelska då, vad kallas en havande vivipar insekt? På engelska är den korrekta termen… håll i hatten… "gravid".

Tjeja
0

#5 😃 Tja en hel vetenskap…

Men njae… på svenska är det bara människor som är gravida. den egentliga motsvarigheten till engelskans pregnant är egentligen befruktad. Och det gäller ju alla varelser och växter som har någon from av "hetersosexuell" förökning där det behövs bidrag ifrån båda hona och hane för att bilda ett "frö" av någon slag.

Det är bara inte brukligt att uttrycka sig på det sättet i svenska språket. så det har en hel del med språkets kultur/sätt att tänka/resonera att göra hur man vanligtvis uttrycker sig. ordagrant översatt är befruktad impregnated. Men det ordvalet används i engelskan mer för att impregnera saker (impregnera, genomtränga; genomdränka  osv  som man gör med material för att göra dem mer beständiga. 

Om jag inte har fått allt helt om bakfoten och det skulle vara helt tvärt om förstås! 🤪

Komplicerat med olika språks ordval för att uttrycka samma sak men som ändå har olika innebörder etc.  Kul men rörigt.!😃

Draken
0

Gravid eller dräktig….bägge benämningarna fungerar alldeles utmärkt. Varför krångla till det om man inte behöver ;)

Nåja, som skrivet även ovan, går hon med hanar så är hon förmodligen gravid. Däremot så verkar hon inte vara långt gången. De blir nästan fyrkantiga när det börjar närma sig förlossning.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hejkomochhjälpmig
2

#6 Ja! Befruktad är ett bra, mångsidigt ord!

Tyckte bara det var så roligt att samtidigt som jag sliter mitt hår över vad en befruktad levandefödande insekt kan tänkas kallas, och gått bet på svenskan och istället kikar på engelskan så stöter jag på den här meningen: "The Tsetse-fly gravid female is about to give birth.".   Då gav jag upp! x)

Tjeja
1

#8 😂Låter som om googleöversätt varit framme typ.