guppyfrågor?
Hej!
Jag hade jättesvårt för att bestämma rubrik faktiskt för detta inlägget så den som vill får gärna ändra om de ej passar en.
Jag har några guppys i mitt 54 liters kar. För någon vecka sedan hade jag endast 2 yngel utav en guppymamma. Hon födde endast 2 och de har jag bekräftat för hon var den sista fisken i karet och efter de två så dog hon och då hade hon plattmage.
Efter vecka efter hade jag låtit guppisen växa. De gjorde de snabbt med tanke på hur mycket plats de hade och bägge blev två gulsvarta hanar.
Jag bestämde mig för att köpa några fler när de va i perfekt storlek för att träffa nya guppys. Nu har de bott ihop med 3 guppyhonor som också var ganska små och perfekts i deras storlek.
Dock märkte jag ena guppyhonan var ganska ''off'' från de andra hon ville typ inte vara nära någon. Tyckte de var konstig med tanke på hur livlig en Guppy är. Jag bestämde mig för att lägga henne i en liten box/sjukhus eller vad man ska kalla de nu igen. 3 timmar senare kom 2 små guppys ut. Idag vaknade jag och tittade till henne. Inga fler guppys, helt plattmage och redan livlig?
Varför endast 2 guppys med min första fisk och med denna? Är detta normal?
Om inte, vad kan de beror på?
Sen har jag en annan fråga. Jag har två snäckor hemma som gillar att kela väldigt mycket. Dock såg jag något konstigt runt ena snäckan. Kommer finnas en bild på den men den till vänster har små gröna strån som åker ut från den, de ser ut som mögel i verkligenheten, hur kan de komma sig? Om de är mögel vad ska jag göra?
(BILD 1 yngel hon födde precis)
(BILD 2 ca 2 månaders gamla yngel som föddes i samma kar den ena brodern)
(BILD 3 den blå/lila är mamma som födde igår/idag)
(BILD 4 snäckorna)
Jag vet inte om det kan vara så att första kullen kan vara färre yngel, det överlåter jag till någon annan som kan detta bättre. Helenasnäckan till vänster har fått lite alger på sig, det kan de få, och det är inte farligt. Jag har också några som har likadant, och de är hur pigga som helst, så det behöver du inte oroa dig över. 🙂
Vad jag läst (nån stans, har för mig det var någon vetenskaplig studie, för länge sen så fakta kanske inte är 100% korrekt, kan minnas lite fel) så kan storleken på kullen bero på lite olika faktorer. Beroende på hur stort rovdjurstryck det är där guppysarna bor så föder de antingen många små yngel eller få större yngel.
Har för mig att vid rovdjurstryck blir det många små = få ut så många som möjligt för att öka överlevnadschansen för några medan vid inga rovdjur så kan de lägga mer energi på få avkommor som fått växa tills sig längre i magen och därför har större överlevnadschans när de föds (mindre risk att bli uppätna av andra Guppy då de är för stora).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Den gulsvarta hanen ser lite dålig ut? Om det inte bara är bilden så kanske det är något fel på vattnet eller någon sjukdom. Dom andra ynglen kanske dog och blev uppätna av fiskar eller snäckor, eller gömdes bland sand eller växter, de brukar inte vara lätta att se då. Den andra honan kanske bara fick några få yngel, kanske den första också, omöjligt är det inte :)
Honan som ynglade i yngelkaret kan mycket väl ha ätit upp ynglen. De vårdar inte sina yngel och ser det som gottis. Det blev kanske bara 2 kvar pga det.
#2 Vill också minnas att jag har läst något liknande, men kommer inte ihåg om det gällde just Guppy.
#0 Det kan mycket väl vara som de andra har skrivit,, att ynglen helt enkelt har blivit uppätna, eller också har honorna bara fått nått enstaka yngel …eller de kan gömma sig om du har mycket växter och gömställen.