Nystartat 45L
Hej!
Efter några års uppehåll har jag satt igång ett litet 45 liters akvarium. Har införskaffat fem körsbärs räkor och 10 mosquito rasboras.
Får se hur dom trivs. Är lite sugen på några galaxy rasboras också men det får bli senare isåfall.
Här är några bilder, svårt att få bild på de små fiskarna som inte direkt är still.
Kul att du är tillbaka i hobbyn och fint akvarium du har! Mata sparsamt nu i början och utöka fiskbeståndet lite i taget så du slipper problem :).
Vad är måtten på karet? Har lite svårt att få grepp om hur det ser ut 😊 Högt och kort eller?
Kul att du hittat tillbaka till hobbyn.
#1 Tack så mkt, ja det ska jag göra :)
#2 Ja det är lite konstig form på det, 38 x 26 x 58 cm. Så det är som det står på högkant. Lite svårt att inreda när största ytan är uppåt 😛
Välkommen tillbaka till hobbyn :) Har du stenkross på botten ? Väldigt ovanligt, men det blev läckert i just det här akvariumet :D
Mata sparsamt i börkan, och låt akvbariumet gå några veckor med de invånare du har, så värdena stabiliseras. Sen tycker jag (min personliga åsikt) att det är bättre att fylla på stimmet med Mosquiton iställt för att köpa ett nytt stim av en annan sort. Det är ju väldigt begränsat vad man kan ha i ett såpass litet akvarium :)
#4 Tack :) Det är nå keramiska stenar som följde med akvariet, ihåliga lätta stenar. Räkorna verkar gilla stenarna för det bildas små grottor överallt som dem kryper runt i.
Tack för tips. Ska nog inte blanda i några nya sorter. Valde mellan galaxyn och mosquiton men galaxyn var så dyr så blev fler av mosquiton för samma peng. Men om allt går som det ska med nuvarande invånare så blir det antingen mer räkor eller några till mosquito i framtiden. :)
Yes, de där stenarna fungerar bra som ett extra biologiskt filter. Perfekt i ditt akvarium både funktions och utseendemässigt :)
#5 Låter suveränt det :D