Fisk till 240 L
Planerar inför min uppdrag av ett 240 L kar . Och undrar om denna kombo funkar Och hur många av varje ? Platy Palettciklid Ancitrus Khuli Och någon typ av stimfisk , kardinaltetra/ dvärgkardinalfisk . Är inte ute efter att överbefolka så gärna tips på hur många som är bra och inte Max då både Platy och paletter har en tendens att yngla av sig ;)
När jag hade kuhliålar och paletter ihop så fick knappt kuhliålarna någon stans att bo. :/,Paletterna verkar inte uppskatta kuhliålar. Fast det kanske bara var mina paletter, kan ju vara individuellt. ;)
Jag tror att det blir väldigt rörigt om du även har en stimfisk i karet, då hade jag nog valt mellan antingen ett stim (t.ex kardinal.) eller en grupp Platy. Sen är det precis som du säger - både Platy och paletter är lättodlade och släpper många yngel. Det kan snabbt leda till överbefolkning, särskilt om du håller båda arterna i samma kar. För övrigt bör du veta om att palettciklider är väldigt revirhävdande när de bildar par. Ett helt kar kan bli en farozon för både paletthanen och övriga fiskar om honan får yngel. Det innebär stora risker, på liv och död. Istället för palettcikliderna kan du fundera över dvärgciklider, exempelvis ett par av någon Apistogramma art.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Håller med ovanstående angående paletterna. jag tycker de är jättefina, och jag är sugen på ett par, men om det blir det i framtiden, så kommer de få bo i 786 liter tillsammans med större robusta ciklider ;)
Tycker också att det är bättre att du väljer antigen Platy eller en stimfisk.
Tackar för era råd :) ska kika närmare på dvärgcikliderna :)