Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1671 ggr
Apelviken
0

Sjuk Platy?

Fisken är tjock, fjällen något  utställda, äter inte. Finns i separat kar, byter vatten varje dag, har droppat Medimor enligt bruksanvisningen i 8 dagar. Den är ganska pigg iaf. Hur länge kan den leva? Har varit så här i ca 3 veckor.

Lillyrod
1

Förstoppning brukar vara det första man tänker på när fisken börjar bli tjock. Eftersom den inte äter verkar det troligt.

Bukvattensot är en annan sjukdom med ungefär samma förlopp men den är betydligt allvarligare. Att fjällen står ut från kroppen är symptom på denna sjukdom. 

Förstoppning kan botas om man får i fisken något lösande t ex kokt ärta. Vill den inte äta alls är det ju ett problem. Har den inte ätit någonting på 3 veckor är det förmodligen bukvattensot och då är det nog bara avlivning som gäller när det gått så långt tyvärr.

Apelviken
0

Det kom lite avföring idag som är genomskinlig. Fjällen ser ut som de lagt sig lite. Det står i instruktionen att  Medimo kan hjälpa mot bukvattensot, försöker med en omgång till och ser om det hjälper. Den ser inte ut att lida, har summit omkring som vanligt. Hur länge kan den leva med bukvattensot?

Lillyrod
0

Jag har aldrig haft sjukdomen i mina kar som tur är så jag vet inte hur länge de lever. Inälvorna smälter ihop så det är plågsamt för fisken.

Genomskinlig eller vit avföring brukar tyda på sjukdom eller att något är väldigt fel.

Draken
0

Har den inte ätit på tre veckor, och inte har blivit frisk efter första omgången med medicinering, så skulle jag ta bort den. Den kommer att svälta ihjäl, om den inte dör av organsvikt :(

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Apelviken
0

Idag fick den gå till sista vilan med hjälp av en plastpåse som jag slog i diskbänken. Det blev bar sörja av den, det var säkert Bukvattensot.