Jättebra artilel 👍
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
finns en JÄTTE stor Black molly i affären nära mig, blev förvånad första gången jag såg han trodde inte dom kunde vara så stora då! :) intressant läsning! :D
Men P velifera är väl ingen odlingsvariant och P latipinnis är väl inte just ballongmolly? Men alla tre kan korsa sig och det finns odlingsvarianter som till exempel ballong av alla tre.
När jag sökte på Ballongmolly, så fick jag upp namnet Poecilia latipinnis.
Och angående segelfenan så har du rätt. tankefel av mig, ändrar i artikeln.
Bra artikel, men det finns några felaktigheter. Den ursprungliga Poecilia sphenops är inte svart utan ljusgrå. Man ser den ganska sällan i våra akvarier, även om det händer att sådana finns med på akvarieföreningarnas auktioner. Den svarta Black molly är en odlingsform, även om den har funnits länge som akvariefisk och länge var den allra vanligaste mollyn hos oss. Poecilia velifera och Poecilia latipinna är egna arter, även om de segelfensmolly man ser i zooaffärerna oftast är korsningar mellan dessa två arter och dessutom finns i en mängd framodlade färgvarianter. Däremot är det helt riktigt det du skriver om akvariemiljö, mat och odling.
Olle
Tack för info, jag hade inte kolla på att segelfensmolly vill ha mer salt i vattnet.
#5 Tack för input om färgerna och odlingsvarianterna :)