Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 810 ggr
MsZ
0

fundering kring platy

Har funderingar kring mina platys. Då och då med ganska lång tids mellanrum har ngn av dem dött.  De senaste två har haft samma symtom - de blir sega och simmar dåligt och stjärtfenan blir smal. De två har varit vuxna individer. Idag har jag gjort en större ommöblering i karet med nya växter och då blev jag varse ett halvstort yngel med samma symtom. Den liksom låg och vilade mestadels på en rot och stjärtfenan ser rätt smal ut. Var tvungen att ge mig ut ett tag, men nu när jag kommer hem så hittar jag inte ynglet någonstans. De är några stycken så antingen har hen återhämtat sig eller så ligger den gömd någonstans. Fiskarna är inte svullna, svårt att uttala mig om matlust/bajsande, de är inte taggiga och har inga sår/förändringar vad jag kan se för övrigt. Har googlat och funderat men hittar inget direkt svar. Är det någon här som har ett uppslag att gå vidare på?

Har även Guppy i karet och de verkar må prima! Mkt längesen en Guppy dog för mig. 

Matas gör de varje kväll och då med flingfoder. Ca 2 ggr/vecka ger jag även grönsaker. Vattenbyte med ca 30 % en gång i veckan. Kollar alla värden då och då och har hittills inte hittat något avvikande. Aldrig haft nitrit t ex.

Cecilia.S
0

Av din beskrivning kan jag inte komma på annat än torpedsjukan, men mig veterligen är den mer förekommande hos Guppy (om än intw enbart hos Guppy?). Framför allt yngel drabbas. I ditt fall handlar det om platys och då även om vuxna eller halvvuxna individer, vilket gör mig osäker… Ser du någon "sammet" runt om fisken, eller som en ljusgrå beläggning runt om den? Det kan i så fall vara sammetssjuka. Du kan läsa mer om det här: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=242

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

MsZ
0

Tack för svar. Nej de ser helt normala ut förutom den smala stjärtfenan. Och att de simmar dåligt och väl därmed också får svårt att äta :( Svårt behandla när jag inte vet vad.

MsZ
0

Nu har jag läst allt jag hittar om torpedsjukan och det kanske ändå är det det handlar om :( 

Frågan är bara hur jag ska gå vidare med detta. Just nu hittar jag ingen fisk med symtom - ynglet är helt försvunnet, få se om den dyker upp imorgon. 

Eg hittar jag inget annat tips än salt.

Har ni andra ideer?

Draken
0

Platy kan också drabbas av torpedsjukan, och det låter som det är den du har fått.

Salta på vattnet, men plocka ut eventuella räkor och snäckor ur akvariumet, för de klarar inte salt. Vissa malar har också svårt med salt, men där är jag osäker på vilka det gäller.

Mig veterligen så är det salt som gäller när de har fått just den här sjukan, har inte hört om någon annan behandling i varje fall.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

MsZ
0

#4 har redan flyttat mina körsbär men måste fånga amanosarna. Tråkigt på snäckorna men de är väldigt många :( Oroar mig lite över mina ancistrusar. Mitt andra kar är 56 l och det är ju på tok för smått. Hittar också bara salt som behandling. Men läser på flera ställen att det bara ger tillfällig bättring :( Ngn här som saltat med framgång?

Draken
0

Vet inte om Ancistrus tål salt, det får någon annan svara på.

Jag har saltat med framgång på Guppy, har dock aldrig haft torpedsjuka på Platy.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis