Vad är fel..?
Vad är det för fel i mitt akvarie? Det blir mycket alger snabbt och växterna blir bruna, får fjun och mosar av. Nitriter 0. Ph 7,4 Temp ca 25.5. Inga konstigheter. Solljus 0. Vattnet är annars klart. Vattenbyte knappt 1/3 1 ggr i veckan. 6 städare. Trodde det hade med uppstart att göra men det håller inte som förklaring längre. Någon? Tack på förhand.
Hur många ljustimmar har du? Har du några snabbväxandeväxter? Vad för algätare är det?
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
1) 10-12h. 2) Inga snabbväxande växter. Just nu bara två stycken kvar varav den ena sjunger på sista versen. 1 med stora gröna blad. Den andre döende ser ut som dill/persilja. 3) 1 Ancistus, 3 Pandapansarmalar och 2 Otocinclus affinis.
Algproblem kan bero på många olika saker, t.ex för mycket ljus, övermatning, för få växter som tar upp alla näringsämnen mm. Det jag tycker du ska göra är att skaffa mycket snabbväxande växter och en timer om du inte redan har en. Vad har du för belysning? Hur stort är akvariet och vilka invånare har det?
Sänk mängden ljustimmar och släng i mer växter, massa snabbväxande. Fler råd är svårt att ge innan du hunnit svara #3. Hur mycket matar du fiskarna och med vad? Bild på karet? Är det massa skit som blir liggande eller tar karet hand om det?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Pansarmalarna tar ju skit på botten och Ancistrus är Extremt slöa xD Så det är egentligen bara dina Oto som tar alger, och dom är väldigt små, så beroende på Storlek på kar, för du skaffa ett gäng till och som #4 sa ner med massa snabbväxande typ Vattenpest och liknande. och ned med ljustimmarna.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#3. Jag har timer. Övermatning är det inte frågan om. 60l. Pearls ljusramp och filter som ingår i karet. Kanske kan det vara så att det är för få växter. Hmm. Tåls att tänka på. Men å andra sidan så trillar de ju av pinnen en efter annan. Förutom städarna jag nämde så finns där kardinaltetror och fyra st Platys. Från imorgon har jag endast två Platys kvar. #4. De äter flingfoder främst och ibland weekendfoder. Jag tycker nog att karet håller sig rent bortsett från algerna. Hur många ljustimmar är rimligt?
#6 Weekendfoder är inget att hänga i julgranen så låt bli det. Har de fått mat som de ska så klarar de sig en vecka utan som helst problem. Eftersom du har problem med alger så hade jag börjat med typ 6 timmar men sedan ligga mellan 8-10, beroende på hur det fungerar.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Tackar! Då testar vi så ser vi hur det går. 😊