Det ser ut som Camallanus Cotti, vilket tyvär verkar ha blivit mycket vanligare nu under de senaste månaderna. Har du läst vår artikel om C. Cotti?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Flyttade du över ynglen med akvarievatten?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Igår, så "slangade" jag över lite akvarievatten från de akvariumet där den förmodade smittade honan finns, till det nya. Idag tog jag inget vatten från de gamla utan koppade in ynglen i det nya akvariet. Känns som värsta projektet att bli av med det här… vill inte behandla i onödan, men visst tusan set det ut som om hon på bilderna är drabbad!? 😔

Jo, hon är absolut drabbad. Och det har ju gått ganska långt när det syns, så det är nog tyvärr bara att räkna med att resten av fiskarna är smittade och behandla alla kar som varit i kontakt direkt eller indirekt (kan till exempel vara att man använder samma håv i de olika karen och liknande).
Guppys verkar vara en av de vanligaste arterna som drabbas.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Två guppys har dött nyligen utan någon som helst förklaring… Kan de också varit smittade utan att jag visste om det då? Jag har precis beställt hem medicinen som rekommenderades i artikeln. Hoppas att den kommer snabbt 😱 Ska jag medicinerna det lilla yngelakvariet också?
I och med att du skriver att du har hällt i akvarievatten från "honans akvarium", innebär det att yngelakvariumet också har blivit smittat. I vattnet simmar nämligen nyckläckta och något äldre larver, som kan tas med direkt via både vatten och föremål såsom inredning, växter och håvar m.m. Därav skulle jag rekommendera dig att medicinera alla akvarium.
De två dödsfallen kan med stor sannolikhet bero på masken, en del tål den bättre än andra. Nu håller vi både tummar, tassar, hovar och fenor här hemma för att medicinen ska komma hem snabbt 🤗 Och givetvis för att det går smidigt och bra!
Tusen tack för all hjälp 😊 Då är det bara att vänta in medicinen & börja behandla. Räcker det med att lägga håvar & liknande i badkaret tex och hälla kokande vatten över?
Ja det räcker gott och väl 🙂 Tänk på att alla ytor på hinkar etc måste skållas/hållas i kokhett vatten samt att denna "process" måste utföras vid varje medicinering.
Toppen, tack för all hjälp 👍🏻 Då har vi lite att fixa med 😅
Måste bara fråga… 🤔 Jag har nu behandlat båda akvariumen med rekommenderad medicin. Det har nu gått 2 dagar & ikväll tänkte jag göra ett vattenbyte på 80%. Sen om jag förtår de hela rätt, så ska man om 3 veckor behandla akvariumet igen med denna medicin? 😊
Ja det är rätt. Man medicinerar 2 gånger för att få med allt. Jag tror det är äggen som medicinen inte tar så man väntar så de hinner utvecklas och sen tar man dem med sista omgången.
Hur har det gått för dina fiskar? Har alla klarat första behandligen?
Tack :-) Ja, det har gått relativt bra. De va 2 guppys som va rätt slöa på kvällen när jag tillsatte medicinen första gången. Och på morgonen efter va de tyvärr döda. Men de andra har klarat sig fint! Håller just nu på att tömma 80% av vattnet i akvariumet… Då får vi upprepa procenduren om 3 veckor & hoppas vi blivit av med det…
Bara man är väldigt noga så brukar det gå bra. Inte missa att rengöra en håv eller liknande. Jag tror de flesta här på sajten har klarat angreppen relativt bra : )
Så skönt att det verkar gå så smidigt för dig, hoppas att det fortsätter i det spåret och att du blir av med allt efter nästa medicinering. Det håller vi tummarna för! 🙂 Ja det är helt rätt, den andra omgången av medicineringen ska göras efter tre veckor - då är den yngsta generationen av c. cotti stor nog för att vara mottaglig av medicineringen, men de kvarstående maskarna är fortfarande för unga för att kunna reproducera sig.
Jag la håvar & liknande i badkaret & hälde kokande vatten över :) Så nu är det bara vänta i 3 veckor & upprepa, hoppas det går vägen…
C. Cotti håller b.la. till i fiskarnas ändtarm, vilket innebär att masken måste komma ut med avföringen när den dör av medicinen. När det här sker kan det verka vara mer avföring än vad det vanligtvis är :-) Synd att ytterligare två honor har dragits med under medicineringen. Vi får hoppas att resten klarar sig.
Tyvärr dör en efter en… Inte många guppys kvar nu. Dock har de fem små ynglen vi har i ett separat akvarium överlevt (behandlade även de avkariet). De som dött har blivit slöa, avsmalnade, för att sedan dö. Kan de ha men sjukdomen/medicineringen att göra? Eller kan de vara något annat?
Det kan mycket väl ha med parasitangreppet att göra. Om det var så långt gånget som det verkar ha varit, är risken tyvärr stor att fiskarnas tarmar blev hårt drabbade. Om så är fallet kan inte fiskarna ta upp den näring som de behöver för att överleva (tarmsystemet funkar inte som det ska), vilket leder till att de svalnar av och dör 😕 Jag hoppas att dina yngel behåller sin kämparanda och får leva vidare efter att medicineringarna är klara 🤗
Ja, tusan att jag inte upptäckte det tidigare… Nu är det bara 3 av 11 kvar, plus de 5 pigga små ynglen 😀 Hoppas de klarar sig, har en gång kvar att medicinera. Håller tummarna för att resten klarar sig nu. Tusen tack för fina kloka svar återigen :-)