Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1537 ggr
[Emelielundgren]
0

Kulfisk

Hejhej! Har blivit helt kär i kulfiskar (puffer fish). Någon som har haft det? Har googlat väldigt mycket och dvärg kulfisken verkar vara den som passar bäst. Har läst att den är väldigt aggressiv och bör hållas själv men när jag frågade i djuraffären så sa dom att i ett 190liters akvarium som mitt så ska det gå bra ändå. Har fredliga fiskar, Guppy, guldbarber, platy, Ancistrus och polkadot. Kommer kulfisken att skada dom? Nån som har haft en med fredliga fiskar förut? Tacksam för svar!

Lillyrod
0

En snabb sökning på nätet säger både och. Vissa säger att det går bra att ha dem i sällskapsakvarium medan nästa säger att de är på och skadar övriga invånare hela tiden. 

Jag har aldrig haft några men jag hade nog valt att ha dem själva : )

Taggeman
0

Jag använde sökfunktionen o  sökte på kulfisk. Fann den här gamla tråden.
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/51768be48e0e743fc9003d03-fraga-om-kulfisk

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[dynamitella]
3

Nej. De ska inte gå med andra fiskar egentligen. De har ju små papegojnäbbar och tar stora bitar rakt ur kroppen på de andra fiskarna. Dvärgkulfiskar är känsliga och små och ska därför inte gå med andra, och green spotted puffer vill helst gå i bräck/salt som vuxen och är mycket aggressiv.

[Emelielundgren]
1

Funderar på att köpa ett separat akvarium endast för den. Blir isåfall ett väldigt litet dock, 20 liter eftersom jag inte har plats för större. Har läst och det det ska räcka med 10 liter för en liten kulfisk. Hur ofta måsta man byta vatten då, de är väl känsliga?

Lillyrod
0

Under 30 liter bör man inte ha några fiskar i tyvärr.

[Emelielundgren]
0

Jaha va synd :( På andra sidor står det att 20 liter räcker bara för att de simmar så lite men det kanske är fel. Tack för informationen!

[dynamitella]
3

20 liter är inte otänkbart, men blir nog väldigt svårt eftersom kulfiskar dels skitar ner något enormt när de äter och bajsar, men också eftersom de är nitritkänsliga och lätt dör till följd av dåliga vattenvärden.
Ju större kar = ju lättare att få balans i vattnet.

CorneliaAndersson
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Killen har ett gäng med så kallade ''pea puffers'' (dvärgkulfisk).

Vi har hade hört att de kunde gå med andra fiskar. Men nej. Det rekommenderar vi verkligen inte! Däremot funkar de bra med andra 'pea puffers'. Ibland blir det lite tjafs. Men inte mer än hos andra fisksorter.

Annars är de väldigt sociala och kommer alltid till rutan när de ser att man kliver in i rummet. Våra väntar alltid på att få lite snäckor, som är favoritmaten! 

Helt underbart söta. Men svåra att fota haha. Bjuder ändå på en urkass bild på vår ena.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

oh-la
1

Jag har hållit carinotetraodon borneensis och carinotetraodon irrubesco. Till dessa skulle jag rekommendera runt 60l och uppåt. Det är inga mästersimmare, men de skitar ner något helt vansinnigt! I många fall är de kinkiga med maten, och det krävs frysfoder, frysta hela räkor eller levandefoder. Till på köpet bajsar dom kopiösa mängder. Mina gick inte ihop med någonting, utan dödade effektivt av allt. Dom gick alltså själva (inte samtidigt). Till på köpet är de känsliga och får lätt i lektioner och svamp. Irrubescon klarade sig bara en vecka efter att ha simmat in i något, fått ett litet sår på sidan och sedan drabbats av en enorm svampinfektion som tog livet av honom på ett dygn ungefär. Han hann dock bita mig rätt ordentligt innan han dig :P min borneensis klarade sig i flera år, men kom till mig vuxen (viltfångad) så jag vet inte hur gammal han var när jag fick honom. Från och till kinkig med maten, slutade ner något enormt men var otroligt rolig och intressant. Väldigt roliga fiskar, men aggressiva, känsliga och stökiga :P

Mateoz
0

Jag hade en dvärgkula (Carinotetraodon travancoricus) i ett 20 liters kar för ett tag sedan. Det gick hur bra som helst, var bara noga med att inte övermata och sköt dina vattenbyten så borde det inte vara några problem :).