Polkadotbotior försvinner
Hejsan! Jag har haft Polkadotbotior ett tag. Från början hade jag 2 st ganska länge men så fick jag veta att de ska vara flera så jag köpte fyra till. Efter cirka två månader försvann alla utom 1, vad jag kan se iaf. Jag har inte sett resten på typ 1 månad. Har dom dött eller gömmer de sig på nåt sätt? Någon som vet vad det kan bero på om alla dött förutom 1? Tacksam för svar!
De kan vara ganska svåra att fodra i början, eftersom att många är så skygga av sig. Hur stort är akvariumet och vad fodrar du med?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Vad har du för andra invånare i karet ? Polkadotten är ju inte så stora, kan det finnas någon annan fisk som har svalt dem ?
Akvariet är 190liter och jag matar med vanliga flingor och ibland med tabletter. Just nu har jag relativt små fiskar, bara guppys, guldbarber och Ancistrus. Tack för svar!
Det kan vara så att din Ancistrus snor all mat från botiorna, de kan till en början ha svårt att ta upp mat som inte ligger på botten. Därav kan det vara bra att, delvis hålla koll på om alla fiskar får i sig mat eller inte, men även att eventuellt fodra med mat som lägger sig på botten lite oftare. Exempelvis tabletter (både för omnivorer och herbivorer). Hur har det gått för dom?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Flingfoder är inte speciellt bra heller. Prova gärna med fryst artemia, mygglarver, en halvt mosad räka då och då.
Frysfoder eller levandeföda är givetvis det bästa, men det är inte mycket av det som vill lägga sig på botten. En halvmosad räka som är fastsatt på botten var dock en god idé :-)
Frysfoder sjunker väl? Det gör mina mygglarver iallafall : )
Jo men inte så att de lägger sig på botten innan de har hunnit bli uppätna. Inte hemma hos mig i varje fall ;-)
Just nu har jag bara en polkadot som är väldigt pigg och oskygg. Den måste ju få mat iaf. Hur ofta bör jag mata med tabletter eller frysmat om jag köper 4-5 till? Har 3 Ancistrus. Akvariet är på gränsen till övergött och jag har mycket snäckor så jag vill inte bidra för mycket till det.
Jag vågar inte svara på hur mycket du ska mata då jag inte har en 100%-ig uppfattning om hur belastat karet är och hur många/stora invånare du har, pump, antal vattenbyten i månaden etc.
Däremot kan jag tipsa om att tina frysmaten "torr" (inte i ett glas vatten). Lägg sen klumpen med mygglarver/artemia/whatever i ett liggande glas eller syltburk på botten i akvariet , alternativt under/i något annat fiffigt sjunkande objekt. På så vis kan de giriga fiskarna vid ytan låta bli den maten och äta sin egen :)
Samma sak gäller för snäckor som inte får äta utan fiskar som biter dem i antennerna.