Kommentarstråd - Växtlexikon
Länk till växtlexikonet: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon-ny-version?articles-1
Här tas alla kommentarer om växtlexikonet emot. Kanske har du hittat några stavfel som behöver rättas till, blivit nyfiken på mer information om en specifik växt eller bara ge "Ris eller ros". Det är välkommet.
Vi välkomnar också gärna nya artbeskrivningar till lexikonet. Vem som helst får använda ursprunglig mall och fylla i egen personlig erfarenhet och tycke om en växt. Det enda kravet är att en egen bild ska finnas med. Posta din artbeskrivning i kommentarsfältet så lägger admin till den i lexikonet! Tack på förhand!
Mall:
Handelsnamn:*
Latinskt namn:*
Svårighetsgrad:*
Höjd:*
Personliga erfarenheter:
Bild och beskrivning:
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Välkomna att ta del av det nya lexikonet! Vi hoppas att det här ska bli en enklare och snyggare version än det gamla.
Vad tycker ni om systemet med länkarna?
Det ser jättebra ut.
Ser smidigt och bra ut :)
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Skit och dynamit, jag råkade kommentera på fel ställe…
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon-ny-version?discussions-1
Kan någon ta bort den?
Haha, ja jag såg det usead och tog bort kommentaren. Ingen fara, någon hade glömt låsa artikeln och då händer sånt där ;)
Läste fort och slarvigt 😊 åsså blev jag lite "upp i hejsan" för det var så bra och informativt!
Hahaha, "upp i hejsan".
Nu finns det tre nya artbeskrivningar i sajtens Växtlexikon.
Jag vill också upplysa er än en gång att det är mycket välkommet med egna bidrag till lexikonet. Allt ni behöver är en egen bild på växten samt personliga erfarenheter. Ni kan använda utgiven mall och posta det här så lägger vi Medarbetare in det i lexikonet.
Tack på förhand.
Jag är också "uppihejsan" över hur bra växtlexikonet är, hade inte vågat köpa annat än anubias utan det haha! Extra bra tycker jag det är att det står hur svår växten är så man vet om man kan ha den utan särskild belysning, co2 och så. Och att det står på vissa hur man kan dela dom och ta skott! Mera sånt. Jättebra bara :).
Vad glad jag blir att det är uppskattat. Tusen tack för de vänliga orden.
Nu är växtlexikonet uppdaterat med ytterligare en ny art!

#11 kan du inte skriva vad som är nytt med. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Det är vitkål som hon har lagt till. Lillyrod har tipsat henne om det. =)
Jens, inte vad man kan mata sina akvariefiskar med för grönsaker utan växtlexikonet 😉 Phyllanthus fluitans är den nya växten där 👍
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
hahaha, jag är ju helt snurrig 🤦♂️
Haha jens!
Precis som ElinvBorg är Phyllanthus fluitans den nya arten i lexikonet. När det läggs in nya arter hamnar de alltid längst ner i lexikonet :)
Angående Staurogyne Repens så undrar jag om denna skulle klara av att växa och må bra i vanligt akvariegrus och vilken placering som är att föredra? Mycket bra och informativt lexikon 👍
Hälsningar Vemsan
Staurogyne repens kräver en del ljus och näring så de passar inte i vilket akvarium som helst. De ska nog gå bra att hålla i grus så länge de får den näring och ljus de behöver.
#17 jag har den i mitt akvarium med soil, inget speciellt ljus å utan näring, så visst går det. De växer ju inte aå de knakar, men den håller sig fin :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Okej, tack så mycket för informationen 🙂 Är så sugen på att plantera några i mitten av akvariet som i en liten cirkel. Firrarna som alltid är på upptäcksfärd och gillar att simma slalom mellan växterna skulle älska det. Kan ju alltid testa med en och se om den trivs i mitt akvarium 🙂 Lilo, vart köpte du dina?
Hälsningar Vemsan
Jag har tidigare köpt av Lillyrod här på sajten =)
Jag har tyvärr inga att sälja just nu men det lär bli om ett tag : )
Tror inte växten fanns med i listan. En favorit hos mig.
Handelsnamn: Sötvattenstång/Glasmossa Latinskt namn: Monosolenium tenerum Svårighetsgrad: Lätt Höjd: Vet ej Personliga erfarenheter: Har en mörkgrön färg. Mossan är också lätt transparent och kallas därför även för glasmossa. Mossan växer gärna på trä och stenar. Kan vara svår att sköta om då den är ganska skör och bryts lätt när man gör rent mossan. Personligen har jag en växt-pincett för att plocka bort t ex skräp som har hamnat på växten. Frodas väldigt bra men växer långsamt (ha tålamod). Mycket tålig och klarar sig i sämre förhållanden med mindre ljus. Bild och beskrivning: På bilden växer tången på träbitar som ligger dold under växten, HxBxD 15x20x15, Akvaristen.
Tyvärr så fixar jag inte att följa mallen (?) men det kan säkert ni Medarbetare lösa? Fritt fram att använda bild som är tagen utav mig.
Tack för beskrivningen av sötvattentång, Akvaristen! Växten ska finnas i lexikonet redan, men ju fler personliga beskrivningar om en växt desto bättre är det. Vi lägger in din beskrivning i lexikonet, tack!
Kanske fel på mina ögon men det har säkert med åldern att göra. 🙂