Sötvattenstång
Har just fått hem en laddning från plantswap. Så fantastiskt vacker växt! MEN hur får man den att växa i såna fina tuvor/buskar som man ser på alla bilder om man googlar? Den sjunker ju av sig själv men blåser liksom lite runt tills den råkar fastna nånstans på botten eller på en rot eller annan växt. Så hur gör man? Någon som har tips?
Binder fast den med lina på t.ex en sten eller rot :) Som man gör med mossor.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Usch så pilligt. Men de som fått sina att stå i sanden då? Hur har de gjort? Förlåt fantasilösa jag :P :)
Det är ju så små bitar av liksom…
Tack för ditt svar skulle jag ju också säga :)
Hmm, vad menar du? Det vanligaste är nog att folk binder fast det på en sten så det blir en "boll". Stenen är ju tung så den bollen stannar ju där man sätter den. Jag har själv sötvattenstång på sten i ett av räkkaren och det funkar bra :) Om det är jättesmå bitar kanske du får använda mycket lina och sen vänta på att den ska växa till sig mer.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Ja sorry, var kanske lite otydlig. Men du tolkade min fråga rätt :) Oki men då får jag ta upp den och sätta mig och pyssla lite helt enkelt :) Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig egentligen. Råkade som av en händelse upptäcka att det finns sötvattenstång och tyckte den var så otroligt vacker oc det enda jag lyckats ta reda på är att den inte flyter som andra växter.
Jag har gjort en beskrivning på sötvattenstång och enligt medarbetarna här så ska den ligga snart i Växtlexikon.
Min står på botten men jag har träbitar under. Från början band jag fast den med fisklina.
Man kan använda större nät där växten har en möjlighet att växa igenom.

Min sötvattenstång har blivit runt och fin av sig själv när jag låtit den vara. Jag har bara petat in den i nåt hörn eller under något, sedan har det vuxit sig till fin form på egen hand. Men jag kanske har haft tur. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag har också bara petat in den någonstans. T ex mellan ett par stenar eller rötter. Sen växer den på fint. Det som släpper kan man bara låta vara så blir det en liten boll till slut i något hörn : )