Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 697 ggr
habibiguppy
2

Trä och växter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hej allihopa! 

Jag är tillbaka med mitt 54 liters kar! De har varit off ett bra tag men nu är de igång igen. Jag har några Neontetra som ska få stanna i de ett tag tills jag fixar till mitt 150 liters kar för de senare i veckan. 

Men de var inte de jag ville prata om. Utan som jag gjorde för ca 3  månad sedan var att jag rensade hela karet men sparade de gamla vattnet så att bakterierna fanns kvar. Jag plattade till sanden och planterade frön för akvarium. Gissa vad? De funkade! vilket jag inte trodde kunde hända. De började växa och växa men inte mer än 3-4 cenitmeter. Det är så fint och de skulle växa överallt men fiskarna förstörde en hel den. Har även små Ancistrus yngel där i som alltid vrider o vänder på växterna så de flyger upp. 

Bilder finns.

Men jag vill ju göra de här karet så speciellt att jag har funderat på om man kan hitta något trä som passar till akvariet som man helt själv kan fixa fram än att gå och köpa. Jag bor nära skogen i Göteborg och det finns hur mycket träd som helst men jag vill veta vad man ska ta för trä och hur man ska behandla de rätt innan de går ner i någon akvarium. Om man ens kan göra detta:)

Lillyrod
1

Man kan använda trä utifrån men man måste vara klar över att det kan innebära risker. Man kan få in något man inte vill ha i karet.

Endast lövträd går att använda. Barrträd avger terpentin som inte är nyttigt för invånarna i akvarium.

Det bör torka länge. Hur långe är beroende på hur tjockt det är men det bör vara helt torrt innan man använder det. Jag brukar få ormhassel ibland och det klipps då färskt på trädet. Det får ligga minst ett halvår och sen skållar jag det med kokande vatten i t ex badkaret. Sen får det torka igen innan jag använder det. 

Jag brukar inte ta bort barken för det tror jag knappt går på så tunna grenar men på tjockare kanske man ska göra det med : )