Handla akvarieväxter online
Hej!
Jag undrar om det är säkert att köpa akvarieväxter online och få dem hemskickade med posten?
Jag har kollat på denna sidan då de säljer stora kvantiteter till relativt låga priser. Eftersom jag kommer starta upp ett alldeles nytt akvarie, kommer det behövas rejält med växter!
https://www.petworld.se/tropica-akvarievxter
Min fråga är:
Växterna som man köper, kan man garantera att de är i bra skick?
Kommer de klara leveransen via posten?

Nu minns jag inte exakt var jag beställde ifrån, men jag beställde online för några månader sedan. Nackdelen är för mig samma som från djuraffär, det är inte säkert att de odlas under vatten så de kan ha lite svårt med överföringen. Och jag som hade räkor i ena karet fick total räkdöd av en växt som troligtvis var besprutad.
Jag skulle helt klart hellre rekommendera att köpa privat, växterna brukar vara superfina (be att få se kort på dem), man kan fråga om det finns alger eller snäckor på dem (folk vill vara ärliga och inte få dåligt rykte), frakten går fort och det brukar bli väldigt billigt. Det är även lättare att be om skötseltips och fråga vilken miljö de trivs i (typ om de vill stå skuggigt, om de kräver något särskilt, om rötterna ska vara över eller under sand mm).
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag föredrar och förespråkar också att köpa privat. Annars har jag handlat från akvarieplantor.se och fått väldigt fina växter, men fått betala betydligt mer..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Privat e toppen! Här finns folk m fina växter :)
Min djuraffär e toppen oxå. De tar 39 kr för alla växter bara för de inte kan hålla reda på vilka som e vilka :D . Kan beställa vad för dyrgripar ja vill från imazo. Men ja får ju inte dem i brevlådan då förstås..
Jag köper mina växter privat eller på tradera. Det är länge sedan jag köpte något i butik. Tvärtom lämnar jag in till butiken 🙂
Tack för svar!
Ska senare göra ett köpesinlägg där jag efterfrågar alla möjliga växter!

Om du har facebook så finns det superbra grupper där för att hitta växter. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.