Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 763 ggr
FarbrorNöjd
0

Tips inför flytt?

Vi ska flytta till nytt hus om ungefär två veckor! Jättekul och spännande men också lite ångestframkallande då detta innebär att vi behöver flytta våra 5 akvarium. Därför vill jag att ni öser på med tips om hur vi ska gå tillväga för att fiskarna inte ska bli mer stressade än nödvändigt. Ett dilemma är att vi kommer gå från att ha egen brunn till att ha kommunalt vatten och ph-värdet skiljer sig endel. Nu har vi 6,2 i ph och det kommunala vattnet ligger på runt 8 i ph. Jag är lite osäker på om våra fiskar kommer må bra av att få högre ph helt plötsligt än dom är vana vid?

Lojs
0

Att byta pH-värde borde inte vara värre än när man köper nya fiskar som gått i annat vatten hos någon annan, bara inte någon art vill ha annat pH. 
När jag flyttade så tömde jag karet helt och flyttade sanden/inredning för sig, och fiskar och växter i en egen balja. Man kan ju även flytta fiskarna i påsar, men jag tyckte balja var smidigare.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

usvead
1

Jag hade nog försökt göra som så…..

Sparat så mycket som möjligt av det gamla vattnet och sedan hällt i lite nytt i karen. Blir ett vattenbyte samtidigt som ph´t då borde höjas en aning. Fixa och dona tills allt är på plats i karen sedan koppa in fiskarna i resp kar.

Lizelda
0

Vattnet spelar inte så jättestor roll om du har en väletablerad bakteriekultur och cykel i ditt kar. Då finns de flesta av bakterierna i sand, filter och inredning. Behåll några hinkar men verkligen inte allt, packa ner sand och inredning och gör som Lojs säger, växter och fiskar i baljor eller påsar, vad du nu föredrar.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

usvead
1

Där lärde jag mig något nytt. Jag tycker mig ha läst att en hastig höjning/sänkning av ph värdet kan påverka fiskarna negativt men då vet jag att det är OK att byta allt vatten oavsett ph värde….förutsatt att man har ett väl inkört kar.

Lillyrod
3

Jag undrar också över det med ph. Det måste ju kännas rejält om man hamnar i ett helt annat slags vatten helt plötsligt. Jag hade nog sparat en del vatten om man kan det : )

Lojs
0

Jag tänker att pH förändras mycket när fiskarna flyttar från försäljare hem till oss i vanliga fall, det enda vi gör för att underlätta är en inkoppning och det kan man ju göra även vid flytt.
Inte bara när man köper från akvarieaffären i stan som kanske har liknande vatten som man har hemma.
Jag tänker till exempel vid olika akvarieauktioner, senast när jag var i Örebro på auktionen så var det folk från stora delar av Sverige där och även från Norge, de lär ju inte hamna i liknande vatten som de är vana vid. Och där var ju en del känsliga arter med. Eller när fiskarna kommer till grossisten till affären.
Jag har inte hört att man gör mer än en vanlig inkoppning (möjligtvis har dem i karantän för att inte få in smittor, men det är det ju inte frågan om vid flytt). Snarare så att jag vet en del som helt struntar i inkoppning och släpper i fiskarna direkt när de har fått samma temperatur på vattnet som det i karet de kommer från. 

Självklart är det alltid en risk för känsligare individer hela processen med flytt och allt, men jag har inte hört talas om att man försöker spara deras vatten mer än att man gör en inkoppning.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Vad man mest behöver tänka på är väl om man har fiskar eller andra djur i karet som inte klarar det högre ph-värdet. Det går ju att sänka för jag har också över 8 i kranen och strax under 7 i karen men det görs ju inte direkt vid en flytt.

Draken
0

Jag säger som flera andra, försök frakta med så mycket som möjligt av vattnet du har i karen, åtminstone 50% pr. kar. Det blir som ett större vattenbyte, och då blir det inte så stor svängning i Ph värdet. Det kommer ju självklart svänga, men det blir lindrigare än om du fyller upp hela karet med nytt vatten.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

FarbrorNöjd
0

Okej, tack för alla svar! 😊 Då försöker vi få med så mycket av det gamla vattnet som det går.