Frågor om snäckor.
Hej hej! Nybörjare här! Jag fick lite växter igår och med dem följde lite olika snäckor. Självklart fick de alla flytta in då jag lärt mig att de städar bra. Efter lite eftersökningar har jag kommit fram till att det handlar om minst 1 physa, 1 sandsnäcka och minst 2 rosa (ljusa) posthorn. Det kom med 1 eller 2 andra mörkare snäckor, kan inte hitta dem i karet nu då alla är bebisar, de liknade posthorn. Kan det vara en mörk variant av posthorn eller mer troligt något annat? Måste sandsnäckan ha sand? Jag har engelsk sjösten. Tycker den är så snygg så vill ju självklart ha kvar den. Tacksam för svar och tips!
Samma här. Bilder annars är det svårt att veta vilka snäckor det rör sig om.
Posthorn finns i många färger och vildfärgen är väl brunaktig har jag för mej : )
Sandsnäckor vill ju helst ha sand. De har svårare att ta sig fram i grus eller småsten men överlever gör de även om det inte är optimalt : )
Fick bara bild på dessa, de andra har gömt sig nånstans. :P Bekräfta gärna art. :) Tack!
Men åh. Bilderna funka ju inte. 😞

Posthorn finns i brunt, så det är väl troligtvis posthorn du fått tag på om de har samma form på skalet som de rosa.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

#6 Tycker det ser ut som en kanelbulle, ett posthorn i den storleken ser lite annorlunda ut i skalet och jag har inte sett den nyansen på posthorn.
Det är iFokus som lägger bilderna på sned när man laddar upp dem direkt från telefonen, vet inte varför. När jag orkar och ha möjlighet så får bilderna först mellanlanda i datorn (jag mejlar dem till mig själv), då kommer de rätt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Det är en skivsnäcka/kanelbulle på bilden. Skalet liksom ligger ner på den medan posthornen bär sina skal rakt upp. Posthornen blir mycket större också.
Sandsnäcka stämmer bra 🙂
Stort tack! Är kanelbullar bra?
Alla snäckor är renhållningsarbetare. Skivsnäcka brukar räknas som "skräpsnäcka". Alltså en sådan man inte vill ha. Jag har dem i karet och jag jagar dem inte men jag hade hellre varit utan 😉
Ah. Blir det för många så kan väl en Helenasnäcka va bra, fast den äter väl upp de man vill ha kvar också… Sandsnäckor är ju så vackra.
Helenasnäckan äter alla snäckor ja. Oavsett storlek. Då är det lättare att plocka bort dem för hand eller mosa dem mot rutan. Fiskarna brukar bli glada för det sistnämnda : )