Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 612 ggr
Äppelsnäckan
0

Axolotl - Skötselfrågor!

Jag vet att axolotlen inte är en fisk, men tänker att detta forum passar rätt bra ändå.

Jag har ett gäng frågor jag väldigt gärna skulle vilja få besvarade av folk som själv har erfarenhet av Axolotl. Vore jättetacksam om ni tog er tiden!

**1. Hur stort har ni till era axolotler? 
**

2. Är 108 liter (75x36x40cm) tillräckligt för en Axolotl enligt dig?

3. Hur gör ni när ni ska kyla ner vattnet? Vilken fläkt använder ni er av?

4. Hur ofta matar ni och med vad?

5. Var köpte ni era Axolotl? Privatperson/butik? Vad fick ni ge?

6. Testar ni vattenvärdena ofta?

7. Övrig fakta, allt är välkommet!

Tack!

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Lilolizeit
1

Nu har jag inte kvar mina Axolotl men innan hade jag ett 350liters till 2 djur och ett 390liters till 3 djur. Dock ska man veta att liter volymen inte är vad som spelar roll när det kommer till Axolotl eller andra amfibier, utan bottenytan. På L80 hittar du minimum måtten. Med snabb huvudräkning får jag inte dina mått till ens minimum tyvärr.. Jag hade det svalt i min lägenhet överlag så enda jag behövde vad att kyla med vanlig golvfläkt riktad mot vattenytan för att komma ner i mer optimala temperaturer. Vuxna djur ska matas 2-3ggr/vecka och mask - dagg/kompost/met-mask är den bästa basfödan för Axolotl. Jag köpte mina i butik men har själv fött upp egna. Här är en artikel jag tidigare skrivit om dom med lite mera info; http://akvariefisk.ifokus.se/articles/5341c6e08e0e74604900320a-axolotl

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Äppelsnäckan
1

#1 Tack för svaret! Jag funderar på att sätta mitt 312-liters till axolotler istället. Moraliskt känns det inte så bra med det mindre jag skrev om innan. Har blivit kär i axolotler så kan "offra" mitt stora för dom!

Ska läsa din artikel igen!

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat