Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 722 ggr
meahj
0

Liten fisk som inte är stimfisk?

Jag undrar vad det finns för fiskar som passar i ett 54 liters kar som inte är stimfiskar?
Jag skulle vilja ha 2-3 st, och hur många honor respektive hanar bör man då ha?  Kan man ha 2 st honor ev 2 st hanar? eller ska det minst vara 1 av varje kön?

Jag har i dagsläget 8 neontetror (2 har försvunnit spårlöst och det innan jag köpte malarna) och 7 st pygmepansarmalar.

Lojs
0

Hur många av varje kön det ska vara beror ju helt på vilken art du väljer, det är himla olika. 
Jag hade nog valt Endlers Guppy upptill, nackdelen är att de ynglar av sig och det är bäst om man har någonstans att göra av ynglen när de blir större så att det inte blir för många fiskar för akvariet.
Endlers finns i många roliga färger, googla på till exempel leopard endler, japanblå  (japanese blue får upp mer bilder på google) endler eller rosa (pink) endler. 
Jag hade i så fall haft en hane och två honor om du vill ha 2-3 stycken, eftersom de jagar honan en del och hon kan bli stressad om hon är ensam med hanen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cecilia.S
0

Annars kan du ha enbart hanar eller honor av Endlers Guppy :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

meahj
0

Tack för tipsen 🙂
Eftersom jag gärna "slipper" yngel för att inte få överbelastning så låter det toppen att man kan ha enbart hanar eller honor av Endlers!

2Sirius
0

Kilis är också en trevlig liten fisk… Den som du ser överst på sidan 😊

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
3

Det som är överst i banderollen är en Galaxyrasbora. Det är en liten trevlig stimfisk.

Killis är fina och det finns många olika sorter. Det kan dock vara svårt att ha vissa av dem med andra fiskar.

meahj
1

killis har jag läst att många av dem är en aning aggressiv så det känns inte så lockade även om det är en fin fisk ☺️

2Sirius
0

#5 #6 Ok, väldigt lik i alla fall ☺ De Kilis jag har haft var lugna, men som sagt kan ju vara olika sorter.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ